Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Spory Evropské komise a Googlu pokračují. Internetový gigant čelí dalším obviněním

Logo společnosti Google
Logo společnosti Google
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Brusel - Evropská komise dnes rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu.

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová oznámila doplnění seznamu námitek, které firmě poslala už loni v dubnu kvůli zvýhodňování jejího vlastního produktu umožňujícího srovnávat nákupní nabídky.

Google má nyní možnost na názory komise reagovat do osmi a do deseti týdnů. "Pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu," uvedla Vestagerová.

Google sdělil, že nové námitky komise podrobně prostuduje a v nejbližších týdnech na ně odpoví.

Nově se komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií. Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi.

Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

"Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků," prohlásila Vestagerová. "Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá," poznamenala.

Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. "Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu," poznamenala eurokomisařka.

Témata:  Google Evropská komise (EK) internet

Související

Aktuálně se děje

23. listopadu 2024 13:24

Tragická nehoda u Mšena. Auto skončilo pod koly vlaku, doprava stojí

Dva lidé nepřežili v sobotu dopoledne tragickou srážku vlaku s osobním automobilem u Mšena. Na místě zasahují všechny složky záchranného systému, železniční provoz je omezen. Příčina nehody je předmětem vyšetřování. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.