Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Změny podmínek tarifů jsou nezákonné, tvrdí dTest a žaluje O2

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: INT

Praha - Spotřebitelská organizace dTest podala žalobu na mobilního operátora O2 kvůli změnám podmínek u datových tarifů.

 O2 nebude od poloviny července klientům, kteří vyčerpají datový limit, zpomalovat mobilní internetové připojení, ale bez přikoupení dat je od internetu rovnou odpojí. Zákazníci o tom nebyli podle dTestu včas informováni, což organizace považuje za protiprávní jednání. ČTK o tom informoval její mluvčí Vojtěch Dřevíkovský. Operátor obvinění odmítá, žalobu zatím neobdržel.

"Vyjednávání s O2 nevedlo k tomu, aby operátor změnil svůj postoj, a proto dTest podává žalobu na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům," uvedl dTest. Organizace žalobu podala dnes k Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat.

Operátor potvrdil, že se s organizací dTest sešel a jejich názory na věc se liší. "To, že nemáme stejný pohled, však neznamená, že klameme spotřebitele. Návrh na nařízení předběžného opatření ani žalobu nám zatím soud nezaslal," sdělila ČTK mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost je podle ní připravena svůj výklad vysvětlit při soudním řízení a poskytnout soudu všechny potřebné informace.

Operátor podmínky změní k 15. červenci. Zákazníkům s velkou spotřebou dat nabídne možnost automatické obnovy datového limitu, možnost přikoupení dat v rámci jednorázového balíčku, nebo si mohou nastavit jiný datový tarif. Před vyčerpáním limitu bude operátor klienty varovat prostřednictvím SMS.

Podle dTestu jde ale o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci prý měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit, což se nestalo. V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. "Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí," uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

O2 namítá, že zákon o elektronických komunikacích dává právo zákazníkovi ukončit smlouvu bez sankce při splnění několika podmínek, mimo jiné pouze za podmínky, že úprava nastavení představuje podstatnou změnu smlouvy nebo že tato změna nebyla nařízena rozhodnutím příslušného úřadu.

"V tomto konkrétním případě není splněna ani jedna z těchto podmínek, protože se jedná pouze o změnu faktického nastavení služby, k jehož udržování se O2 smlouvami nezavázala," uvedla Pecháčková. Firma prý byla navíc nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE, což nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlostí.

Témata:  dTest O2

Související

Aktuálně se děje

12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy