Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi berou obchody útokem. Jaké zboží jde před Vánoci nejvíc na odbyt?

Obchodní domy, ilustrační fotografie
Obchodní domy, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Nákupní horečka před blížícími se Vánoci se stupňuje. Tržby obchodníků o třetím adventním víkendu rostly v porovnání s minulým týdnem i meziročně, v některých případech až o desítky procent. Vyplývá to z dnešního vyjádření firem. Zájem je tradičně o elektroniku, kuchyňské vybavení nebo hračky. Lidé ve větší míře nakupují také potraviny a alkohol.

Obrat řetězce Globus se podle mluvčí Rity Gabrielové zvýšil proti minulému adventnímu víkendu o šest procent, útrata zákazníků v těchto dnech několikanásobně převyšuje hodnotu běžného nákupního koše. "Po výplatním termínu uprostřed týdne se lidé doslova pustili za vším, co jim dosud ke klidným vánočním oslavám chybí," uvedla mluvčí.

Podle mluvčího společnosti Tesco Václava Koukolíčka je patrné, že se ve srovnání s předešlým víkendem mění složení nákupních košíků. "Místo potřeb na pečení nakupují zákazníci už spíše pochutiny - sterilovanou zeleninu, uzeniny, maso, víno a alkohol. Velký zájem je pak o kosmetické balíčky a textil. Nárůst počtu zákazníků je o desítky procent," sdělil. "Velmi dobře se i nadále prodávají ozdoby na stromeček, osvětlení a další vánoční dekorace," uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Další prodejní rekord zaznamenal online supermarket Rohlík.cz. "Celkově obrat rostl o zhruba 80 procent proti průměrnému dni letošního roku," uvedl komerční ředitel firmy Olin Novák.

Kromě potravin lidé v daleko větší míře než během celého roku nakupují i další zboží. V obchodních domech IKEA patří podle manažerky prodeje Eleni Kliamenakiové mezi nejprodávanější položky tohoto týdne svíčky, stolní servisy nebo zapékací mísy. "Během tohoto týdne jsme v českých obchodních domech IKEA přivítali více než 183.000 návštěvníků. Proti předchozímu adventnímu týdnu vzrostly celkové tržby o devět procent," dodala.

Meziroční nárůst tržeb zhruba o čtvrtinu zaznamenal o třetím adventním víkendu e-shop CZC.cz. "Ve srovnání s loňským prosincem zákazníci za elektroniku utratili asi o deset procent vyšší částky," uvedl obchodní ředitel firmy Tomáš Pilský. Podle ředitele Heureka.cz Tomáše Bravermana vrcholí v těchto dnech největší nákupní sezona celého roku. "Absolutní vrchol očekáváme v pondělí 16. prosince. Mezi nejvyhledávanější produkty na Heurece patřila třeba horkovzdušná fritéza, bezdrátová sluchátka nebo iPhone," sdělil.

"I tento víkend patřily k nejprodávanějším hračky. Hitem Vánoc jsou interaktivní panenky a plyšáci, autodráhy a stavebnice Lego a Duplo. K nejčastěji objednávaným patřily také televizory, jejichž prodeje rostou ve srovnání s loňským rokem o stovky procent," uvedla mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

U prodejce Alza.cz patří mezi nejprodávanější položky fitness náramky, set-top-boxy, elektrické zubní kartáčky nebo dárkový poukaz firmy na nákup zboží v hodnotě 1000 Kč. "Jinak se v Alze standardně nejvíce prodává elektronika typu notebooků a mobilních telefonů, televizory a další domácí spotřebiče," dodala mluvčí společnosti Patricie Šedivá.

Témata:  Vánoce tržby obchody

Aktuálně se děje

17. května 2024 19:50

Třináct zemí vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh

Třináct zemí, včetně sedmi členů Evropské unie, vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy a umožnil dovoz humanitární pomoci na toto palestinské území přes všechny dostupné přechody. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační foto

Ceny spotřebitelských výrobků v Česku v dubnu opět vzrostly

Ceny spotřebitelských výrobků v Česku v dubnu vzrostly o 2,9 procenta ve srovnání s předchozím rokem, což představuje zrychlení oproti březnovému dvouprocentnímu nárůstu. Hlavními tahouny inflace byly ceny potravin, alkoholu a pohonných hmot. Vyplývá to z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ). V porovnání s předchozím měsícem se spotřebitelské ceny v dubnu zvýšily o 0,7 procenta.