Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Italský dluh může letos stoupnout na rekordních 158,5 pct. HDP

Itálie, ilustrační foto
Itálie, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Poměr veřejného dluhu k hrubému domácímu produktu (HDP) Itálie by mohl letos vrůst na nový poválečný rekord 158,5 procenta HDP. Překoná tak cíl 155,6 procenta stanovený loni v září. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na vládní zdroj. Nárůst zadlužení způsobí stimulační balíček 32 miliard eur (838 miliard Kč), který vláda oznámila tento týden a který zvýší letošní rozpočtový deficit na 8,8 procenta z původně plánovaných sedmi procent HDP. Itálie má druhý nejvyšší dluh v poměru k výkonu ekonomiky v eurozóně, po Řecku.

Mimořádné výdaje chce vláda použít na pomoc přetíženému zdravotnictví a na financování grantů a programů pro zachování pracovních míst určených pro podnikatele, kteří museli k vůli koronavirovým omezením přerušit činnost. Půjčky bude také vláda potřebovat kvůli výpadku příjmů způsobenému odložením termínu splatnosti daní.

Vláda by měla aktualizovat své cíle dluhu a schodku veřejných financí v dubnu. V březnu by pak měl italský statistický úřad ISTAT zveřejnit údaje o deficitu a dluhu za loňský rok.

Za loňský rok by ale dluh mohl být nižší, než se čekalo, dodal zdroj. Řím nyní očekává, že poměr dluhu k HDP za rok 2020 bude 156,5 procenta, tedy pod cílem 158 procent stanoveným v září. Rozpočtový deficit se má pohybovat v rozmezí 10,5 procenta až 10,8 procenta HDP.

Témata:  Itálie dluhy

Související

Aktuálně se děje

9:07

Děsivá nehoda Terezy Kerndlové ve Španělsku. Poprvé musela do nemocnice

Děsivou nehodu na elektrické koloběžce měla Tereza Kerndlová. Nedošlo k ní v Česku, ale ve Španělsku, kde zpěvačka každoročně tráví značnou část roku. Tentokrát se podívala někam, kam by za normálních okolností nejspíš nechtěla. Do nemocnice. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.