Výrazně se koronavirová opatření dotkla také restauračních zařízení a ubytovacích služeb, jejich dopady hodnotí jako horší polovina těchto firem. Podle expertů může za výraznější dopady koronavirové krize přístup firem ke globálním rizikům.

"Pro více než polovinu firem, které kvůli zvýšené nejistotě a riziku vyčkávaly s reakcí, byly důsledky výrazně horší, než na jejím začátku odhadovaly. Společnosti, které nastalou situaci vzaly jako příležitost a adaptovaly se na ni, hodnotí dopady koronavirové krize v 53 procentech případů jako méně vážné, než očekávaly," uvedl ředitel poradenství z poradenské společnosti BDO Stanislav Klika.

Nutnost přizpůsobit se koronavirovým opatřením přinesla do firem urychlení digitalizace nebo změnu firemní kultury tak, aby byla uzpůsobena práci na dálku. Více než třetina firem uvedla, že jim koronavirová krize pomohla urychlit proces digitalizace, čtvrtina společností upravila firemní procesy, aby odpovídaly práci z domova.

"Mnohé změny ve firmách se v uplynulém roce staly nutností k samotnému přežití. Na 88 procent firem uvedlo, že spokojenost zaměstnanců a adekvátní digitální nástroje pro práci na dálku pro ně představovaly největší výzvu při zajištění chodu firmy během pandemie," upozornil Klika.

Společnosti i v Česku podle něj tyto změny dále rozvíjejí. "Například umožňují zaměstnancům pracovat určitý počet dní z domova, nebo k setkáním více využívají videokonference. Pandemie obecně dotlačila mnoho firem k urychlení digitální transformace a automatizace procesů," dodal Klika.