Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pivovary kvůli cenám energií zdraží piva

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražuje od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitr. Změny se týkají balených i čepovaných piv.

ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Podle něj jsou důvodem zdražení piva především prudce rostoucí náklady na energie i obaly v posledních měsících.

"Jde v průměru o osm procent, přičemž inflace, tedy meziroční růst spotřebitelských cen, přesáhla v červnu i červenci hranici 17 procent," uvedl Kovář. Podle něj se pivovar, stejně jako celá tuzemská ekonomika potýká s trvalým a v posledních měsících výrazně akcelerujícím růstem cen vstupů, které tvoří podstatnou část jeho nákladů ve výrobě a distribuci.

"K nejvyššímu nárůstu došlo u elektřiny a plynu. Rostly i ceny pohonných hmot a materiálů pro výrobu obalů, jako je sklo a hliník. Stejně tak prudce zdražují vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám bezplatně poskytuje," uvedl mluvčí. K cenové úpravě podle něj Prazdroj přistupuje, aby dokázal i v budoucnu garantovat nejvyšší kvalitu piv i služeb, a také proto, aby mohl investovat do nových produktů a inovací ve výrobě.

Prazdroj zdražoval už letos v dubnu čepovaná piva v průměru o jednu korunu na půllitru. Šlo o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily. Už tehdy to pivovar vysvětloval růstem nákladů na energie, obaly a suroviny v předchozích měsících.

Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Díky podpoře a investicím do hospod rostl prodej čepovaných piv, méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší.

Lépe se pivovaru dařilo v zahraničí, kde stoupl loňský prodej včetně licenční výroby meziročně o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Zůstal největším exportérem českých piv, jeho přímý export loni převýšil 1,7 milionu hl. Zbylou část loňských zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.

Prazdroj loni vykázal čistý zisk 4,48 miliardy korun, tržby činily 16,3 miliardy Kč. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent a tržby klesly o čtyři procenta. Inflace přitom za roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně sedm procent. Za rok 2020 měl čistý zisk 3,8 miliardy a tržby necelých 16 miliard Kč.

Kvůli růstu cen energií zdraží pivo i Budějovický Budvar či náchodský Primátor

Kvůli nárůstu cen energií bude zdražovat pivo i pivovar Budějovický Budvar či náchodský pivovar Primátor, který se profiluje jako výrobce speciálních piv. Na dotaz ČTK to dnes řekli zástupci pivovarů.

"Za Budějovický Budvar mohu potvrdit, že budeme zdražovat i my. Důvodem je nárůst cen energií, kdy v současné chvíli hovoříme o čtyřnásobku původní ceny. Zároveň pro tuto chvíli nevíme, jaká bude cena surovin v rámci letošní sklizně. O nových cenách budeme informovat začátkem podzimu," sdělila ČTK manažerka komunikace Budvaru Barbora Dědinová.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák ČTK již v červnu řekl, že letos exportním zákazníkům již zdražili o pět až sedm procent. "Máme velký impact (dopad) na úrovni vstupů, nárůst ceny elektřiny je o 300 procent, to jsou pro nás desítky milionů. To stejné je u ceny plechovek, ceny lahví, kartonáže, obalového materiálu a energií," uvedl.

Kvůli růstu cen energií a také ztrátě ruského trhu předpokládá Budvar, který má asi 670 zaměstnanců, letos nižší zisk než loni. Loni Budvar zvýšil zisk před zdaněním o 13,6 procenta na 422,5 milionu Kč, a dosáhl tak nejlepšího výsledku za posledních 20 let.

O zdražení svých produktů kvůli prudce rostoucím nákladům na energie i obaly uvažuje také náchodský pivovar Primátor. Podle ředitele pivovaru Petra Kaluži nyní situaci analyzují. "Zdražení se nevyhneme, zatím nepracujeme s konkrétním termínem. Budeme se snažit být co nejvíce konkurenceschopnými. Nyní nedovedu říci o kolik zdražíme," řekl dnes ČTK Kaluža.

Primátor, v němž pracuje asi 90 lidí, má ve výrobním portfoliu 17 druhů piv. K tomu přidává několik sezonních speciálů. Patří tak k pivovarům s nejširší nabídkou v českém pivovarnictví.

Témata:  pivo

Související

Aktuálně se děje

21. dubna 2025 15:10

21. dubna 2025 14:31

Extrémní počasí už není priorita? Boj s ním EU odkládá

Evropská komise odkládá zveřejnění svého klimatického cíle pro rok 2040, původně plánovaného na první čtvrtletí letošního roku. Podle komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry je důvodem potřeba získat širší politickou podporu pro ambiciózní plán na snížení emisí skleníkových plynů o 90 % oproti roku 1990.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy