ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Podle něj jsou důvodem zdražení piva především prudce rostoucí náklady na energie i obaly v posledních měsících.

"Jde v průměru o osm procent, přičemž inflace, tedy meziroční růst spotřebitelských cen, přesáhla v červnu i červenci hranici 17 procent," uvedl Kovář. Podle něj se pivovar, stejně jako celá tuzemská ekonomika potýká s trvalým a v posledních měsících výrazně akcelerujícím růstem cen vstupů, které tvoří podstatnou část jeho nákladů ve výrobě a distribuci.

"K nejvyššímu nárůstu došlo u elektřiny a plynu. Rostly i ceny pohonných hmot a materiálů pro výrobu obalů, jako je sklo a hliník. Stejně tak prudce zdražují vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám bezplatně poskytuje," uvedl mluvčí. K cenové úpravě podle něj Prazdroj přistupuje, aby dokázal i v budoucnu garantovat nejvyšší kvalitu piv i služeb, a také proto, aby mohl investovat do nových produktů a inovací ve výrobě.

Prazdroj zdražoval už letos v dubnu čepovaná piva v průměru o jednu korunu na půllitru. Šlo o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily. Už tehdy to pivovar vysvětloval růstem nákladů na energie, obaly a suroviny v předchozích měsících.

Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Díky podpoře a investicím do hospod rostl prodej čepovaných piv, méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší.

Lépe se pivovaru dařilo v zahraničí, kde stoupl loňský prodej včetně licenční výroby meziročně o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Zůstal největším exportérem českých piv, jeho přímý export loni převýšil 1,7 milionu hl. Zbylou část loňských zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.

Prazdroj loni vykázal čistý zisk 4,48 miliardy korun, tržby činily 16,3 miliardy Kč. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent a tržby klesly o čtyři procenta. Inflace přitom za roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně sedm procent. Za rok 2020 měl čistý zisk 3,8 miliardy a tržby necelých 16 miliard Kč.

Kvůli růstu cen energií zdraží pivo i Budějovický Budvar či náchodský Primátor

Kvůli nárůstu cen energií bude zdražovat pivo i pivovar Budějovický Budvar či náchodský pivovar Primátor, který se profiluje jako výrobce speciálních piv. Na dotaz ČTK to dnes řekli zástupci pivovarů.

"Za Budějovický Budvar mohu potvrdit, že budeme zdražovat i my. Důvodem je nárůst cen energií, kdy v současné chvíli hovoříme o čtyřnásobku původní ceny. Zároveň pro tuto chvíli nevíme, jaká bude cena surovin v rámci letošní sklizně. O nových cenách budeme informovat začátkem podzimu," sdělila ČTK manažerka komunikace Budvaru Barbora Dědinová.

Ředitel Budvaru Petr Dvořák ČTK již v červnu řekl, že letos exportním zákazníkům již zdražili o pět až sedm procent. "Máme velký impact (dopad) na úrovni vstupů, nárůst ceny elektřiny je o 300 procent, to jsou pro nás desítky milionů. To stejné je u ceny plechovek, ceny lahví, kartonáže, obalového materiálu a energií," uvedl.

Kvůli růstu cen energií a také ztrátě ruského trhu předpokládá Budvar, který má asi 670 zaměstnanců, letos nižší zisk než loni. Loni Budvar zvýšil zisk před zdaněním o 13,6 procenta na 422,5 milionu Kč, a dosáhl tak nejlepšího výsledku za posledních 20 let.

O zdražení svých produktů kvůli prudce rostoucím nákladům na energie i obaly uvažuje také náchodský pivovar Primátor. Podle ředitele pivovaru Petra Kaluži nyní situaci analyzují. "Zdražení se nevyhneme, zatím nepracujeme s konkrétním termínem. Budeme se snažit být co nejvíce konkurenceschopnými. Nyní nedovedu říci o kolik zdražíme," řekl dnes ČTK Kaluža.

Primátor, v němž pracuje asi 90 lidí, má ve výrobním portfoliu 17 druhů piv. K tomu přidává několik sezonních speciálů. Patří tak k pivovarům s nejširší nabídkou v českém pivovarnictví.