Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Reuters: Ruský soud zmrazil všechna aktiva automobilky Volkswagen v zemi

Volkswagen
Volkswagen
Foto: Evgeny Petrov / INCORP images

Ruský soud zmrazil všechna aktiva německé automobilky Volkswagen v Rusku. Vyplývá to ze soudních dokumentů, na které se odvolává agentura Reuters. Volkswagen je jednou z mnoha zahraničních automobilek, které v Rusku pozastavily výrobu, když západní státy zavedly proti Moskvě rozsáhlé sankce kvůli konfliktu na Ukrajině. S okamžitou platností byl zastaven i dovoz aut do Ruska.

Invaze ruských vojsk na Ukrajinu měla finanční dopady na hospodaření firmy. Volkswagen ve své výroční zprávě minulý týden uvedl, že v souvislosti s rozhodnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku již byla prodána řada jednotlivých společností a o prodeji dalších se jedná. "Jako přímý následek rusko-ukrajinského konfliktu byly v uplynulém roce stanoveny celkové náklady asi na dvě miliardy eur (47,7 miliardy Kč)," uvedla společnost.

V srpnu podnik vypověděl smlouvu s ruským výrobcem automobilů GAZ na výrobu vozů Volkswagen v továrně v Nižním Novgorodu. GAZ pak automobilku Volkswagen zažaloval. Ruský podnik odhadl ztráty z ukončené smlouvy na téměř 16 miliard rublů (4,65 miliardy Kč).

Volkswagen se také pokouší prodat svůj montážní závod v Kaluze jižně od Moskvy. Závod, který má kapacitu 225.000 vozidel ročně, loni v březnu přerušil provoz. Montovaly se tam například vozy Škoda Octavia a Škoda Rapid. Předloni bylo Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.

Zmrazení aktiv podle agentury Reuters představuje další komplikaci pro snahu koncernu Volkswagen opustit ruský trh. Ruská divize podniku uvedla, že ji žaloba překvapila. Dodala, že spolupráce s firmou GAZ "skončila podle vzájemně sjednaných podmínek".

Divize upozornila, že nyní žádá ruské úřady o povolení k prodeji podílu ve skupině Volkswagen Group Rus do rukou "důvěryhodného ruského investora". Součástí skupiny Volkswagen Group Rus je i závod v Kaluze. "Doufáme, že žaloba tuto transakci nezbrzdí," uvedla ruská divize Volkswagenu.

Podniky ze zemí, které Moskva nepovažuje za přátelské, musejí v případě prodeje svých ruských aktiv získat souhlas od výboru ruské vlády. Mezi zahraničními investory nyní panují obavy, že Rusko by mohlo přikročit k zestátnění některých strategicky důležitých aktiv.

Rusko již opustila například francouzská automobilka Renault. Ta loni prodala většinový podíl v ruské automobilce Avtovaz ruské státnímu podniku za symbolický jeden rubl.

Západní sankce měly na automobilový sektor v Rusku tvrdé dopady. Celková výroba osobních aut v Rusku se loni propadla o 67 procent na 450.000 vozů, což je nejméně od rozpadu Sovětského svazu v roce 1991.

Témata:  Volkswagen Rusko

Související

Aktuálně se děje

9:41

Bitcoinová kauza na vládě. Fiala rozdal úkoly, zapojí se i BIS

Vláda i Bezpečnostní rada státu se ve středu zabývaly podezřelým darem bitcoinů pro český stát. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) se kabinet usnesl, že ministerstvo spravedlnosti musí předložit časový sled událostí vedoucích k uzavření smlouvy. Bezpečnostní rada státu má projednat s ředitelem Bezpečnostní informační služby veškeré dostupné informace k případu.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.