Ruský soud zmrazil všechna aktiva německé automobilky Volkswagen v Rusku. Vyplývá to ze soudních dokumentů, na které se odvolává agentura Reuters. Volkswagen je jednou z mnoha zahraničních automobilek, které v Rusku pozastavily výrobu, když západní státy zavedly proti Moskvě rozsáhlé sankce kvůli konfliktu na Ukrajině. S okamžitou platností byl zastaven i dovoz aut do Ruska.
Invaze ruských vojsk na Ukrajinu měla finanční dopady na hospodaření firmy. Volkswagen ve své výroční zprávě minulý týden uvedl, že v souvislosti s rozhodnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku již byla prodána řada jednotlivých společností a o prodeji dalších se jedná. "Jako přímý následek rusko-ukrajinského konfliktu byly v uplynulém roce stanoveny celkové náklady asi na dvě miliardy eur (47,7 miliardy Kč)," uvedla společnost.
V srpnu podnik vypověděl smlouvu s ruským výrobcem automobilů GAZ na výrobu vozů Volkswagen v továrně v Nižním Novgorodu. GAZ pak automobilku Volkswagen zažaloval. Ruský podnik odhadl ztráty z ukončené smlouvy na téměř 16 miliard rublů (4,65 miliardy Kč).
Volkswagen se také pokouší prodat svůj montážní závod v Kaluze jižně od Moskvy. Závod, který má kapacitu 225.000 vozidel ročně, loni v březnu přerušil provoz. Montovaly se tam například vozy Škoda Octavia a Škoda Rapid. Předloni bylo Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.
Zmrazení aktiv podle agentury Reuters představuje další komplikaci pro snahu koncernu Volkswagen opustit ruský trh. Ruská divize podniku uvedla, že ji žaloba překvapila. Dodala, že spolupráce s firmou GAZ "skončila podle vzájemně sjednaných podmínek".
Divize upozornila, že nyní žádá ruské úřady o povolení k prodeji podílu ve skupině Volkswagen Group Rus do rukou "důvěryhodného ruského investora". Součástí skupiny Volkswagen Group Rus je i závod v Kaluze. "Doufáme, že žaloba tuto transakci nezbrzdí," uvedla ruská divize Volkswagenu.
Podniky ze zemí, které Moskva nepovažuje za přátelské, musejí v případě prodeje svých ruských aktiv získat souhlas od výboru ruské vlády. Mezi zahraničními investory nyní panují obavy, že Rusko by mohlo přikročit k zestátnění některých strategicky důležitých aktiv.
Rusko již opustila například francouzská automobilka Renault. Ta loni prodala většinový podíl v ruské automobilce Avtovaz ruské státnímu podniku za symbolický jeden rubl.
Západní sankce měly na automobilový sektor v Rusku tvrdé dopady. Celková výroba osobních aut v Rusku se loni propadla o 67 procent na 450.000 vozů, což je nejméně od rozpadu Sovětského svazu v roce 1991.
Témata: Volkswagen, Rusko
Související
29. října 2024 14:42
12. září 2024 21:35
12. září 2024 5:25
4. září 2024 15:11
4. září 2024 6:21
8. března 2023 12:44