Volkswagen plánuje v následujících letech uzavřít tři své továrny v Německu, což povede k propuštění tisíců zaměstnanců. Společnost rovněž oznámila, že dojde ke snížení mezd a neplánuje jejich zvýšení.
Koncern Volkswagen, zejména jeho hlavní značka, se potýká s vážnými problémy, které začaly emisním skandálem Dieselgate a dále se prohloubily koronavirovou krizí a poruchami dodavatelsko-odběratelských vztahů. Tato situace, spolu s řadou špatných manažerských rozhodnutí, vedla k vyřazování prodávaných modelů a jejich nahrazování méně žádanými variantami. Vzhledem k mnohamiliardovým investicím do elektromobility, která nepostupuje tak rychle, jak firma očekávala, a k dramatickému poklesu tržeb v Číně, Volkswagen čelí nedostatku financí. Proto se nyní zdá, že je nevyhnutelné zavření továren a propouštění zaměstnanců v Německu, což mnozí dříve považovali za nepravděpodobné.
Německá automobilka Volkswagen plánuje uzavřít alespoň tři továrny v Německu, propustit tisíce zaměstnanců a snížit mzdy o 10 procent, jak oznámil odborový svaz společnosti. Tyto škrty přicházejí podle The Guardian v době, kdy firma čelí slabému prodeji a pomalé expanze v oblasti elektrických vozidel (EV) kvůli silné konkurenci ze strany čínských výrobců a Tesly.
"Představenstvo chce zavřít nejméně tři továrny v Německu," uvedla v pondělí šéfka závodní rady Daniela Cavallo zaměstnancům v centrále VW ve Wolfsburgu. Dodala, že zbývající výrobní závody sníží kapacitu, na základě informací poskytnutých vedením.
Šéf divize osobních automobilů Volkswagenu Thomas Schäfer připustil, že firma v současné době nevydělává na prodeji aut dost a že německé závody jsou ve srovnání s náklady VW příliš drahé. Šéf lidských zdrojů VW Gunnar Kilian dodal, že restrukturalizace je nezbytná pro zajištění finanční stability do budoucna. Další jednání mezi managementem a zástupci zaměstnanců jsou naplánována na tento týden, kde VW plánuje předložit návrhy na snížení nákladů.
Jednou z nejvíce diskutovaných částí plánu automobilky Volkswagen je návrh na uzavření tří továren v Německu, přičemž ostatní závody by měly být zmenšeny nebo převedeny na menší výrobní režim. Šéfka závodní rady Daniela Cavallová varovala, že tento krok přinese další omezení výroby, snížení počtu směn a dokonce i demontáž celých výrobních linek. Továrna v Osnabrücku, která zaměstnává 2 300 lidí a nedávno ztratila důležitou zakázku s Porsche, čelí největšímu riziku uzavření, což by mohlo vyvolat silné politické napětí. Dolnosaský premiér Stephan Weil, jehož země je hlavním akcionářem VW, již dříve prohlásil, že zavírání továren by nemělo být součástí řešení.
Volkswagen rovněž zvažuje propouštění tisíců zaměstnanců a outsourcing některých výrobních procesů do zahraničí nebo k externím dodavatelům. Podle Cavallové je automobilka ochotná "riskovat" rozsáhlé propouštění, které by mohlo ohrozit desítky tisíc pracovních míst. Podniková rada varovala, že pokud vedení nezmění svůj postoj, mohl by plán vést k masovým protestům.
V kontextu krize ve výrobě a obav z masové nezaměstnanosti se Volkswagen snaží o zásadní restrukturalizaci, jejímž cílem je snížení nákladů. Minulý měsíc společnost varovala, že má ekvivalent dvou továren s dodatečnou kapacitou v Německu. Očekává se propouštění v rámci celé pracovní síly, což by mohlo zahrnovat desítky tisíc pracovních míst a uzavření nebo přesun celých divizí do zahraničí. Po dvouletém zmrazení platů by reálné snížení mezd mohlo dosáhnout až 18 %, uvedla podniková rada. "Všechny německé závody VW jsou těmito plány ovlivněny," prohlásila Daniela Cavallová. "Žádný není v bezpečí," dodala.
Témata: Volkswagen, krize
Související
12. září 2024 21:35
12. září 2024 5:25
4. září 2024 15:11
4. září 2024 6:21
20. března 2023 18:05
8. března 2023 12:44