reklama

Novák uvedl, že přestože Evropská komise schválila už v květnu 2015 Operační program Doprava 2, nedokázalo ministerstvo za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků.

"Před prázdninami přišlo ministerstvo dopravy se šíleným nápadem zřídit takzvanou vlakopůjčovnu s tím, že do konce prázdnin řeknou, jak si to představují. Konec prázdniny je tady a ministerstvo vypadá, že se píchlo o šípkový keř. Nekomunikuje, nic se neděje a my víme, že vyrobit jeden vlak trvá zhruba tři roky," uvedl Novák, který se domnívá, že čerpání prostředků z operačního programu je vážně ohroženo.

V Moravskoslezském kraji je průměrné stáří vozového parku podle hejtmana zhruba 23 let. "Nadále budeme jezdit starými soupravami, z kterých vypadávají děti za jízdy, je to ohrožení bezpečnosti a vůbec základní dopravní obslužnosti v krajích," podotkl hejtman.

Z celkové částky 18 miliard korun, kterou i jako takovou vedení kraje považuje za nedostačující, měl kraj představu, že by mohl čerpat minimálně tři miliardy korun. "Jako kraje se obrátíme na vládu, protože to není jen problém Moravskoslezského kraje," podotkl Novák, který je zároveň místopředsedou Asociace krajů ČR. Stanovisko krajů je podle něj jednotné.

Podle náměstka pro dopravu Daniela Havlíka (ČSSD) kraj nové vlakové soupravy, kterých by chtěl šest až sedm, skutečně potřebuje. "Vlakové soupravy jsou zastaralé, přesto, že se nám podařilo v minulých letech poměrně slušně investovat," podotkl Havlík.

Podle Havlíka je problematický i zamýšlený projekt státní půjčovny vlaků, protože jde o experiment, se kterým nemá Česká republika žádné zkušenosti, a povede k rozkladu železniční dopravy v krajích. "My jako kraje víme, kde jakou soupravu budeme potřebovat. Vlakopůjčovna znamená, že stát nakoupí vlaky a bude nám je půjčovat, zdarma nám je půjčit nemůže, protože je to v rozporu s evropskými dotacemi, takže nám bude půjčovat vlaky za tržní cenu? V té chvíli si je taky můžeme pořídit sami," řekl Havlík.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda ale byly finanční prostředky z operačního programu od počátku určeny především na obnovu vozidel v nadregionální dopravě objednávané státem, která dosud z prostředků EU nebyla podporována. "My rozhodně neohrožujeme žádné čerpání evropských peněz, je to přesně naopak. My se snažíme s evropskou komisí vyjednat, abychom vůbec mohli navýšit ty prostředky pro kraje. Komise má své podmínky a my ty výzvy můžeme vypsat teprve až se na nich domluvíme," řekl Neřold.

Podle něj navíc ve schváleném programu na obnovu železničních vozidel bylo alokováno zhruba 300 milionů eur, tedy asi osm miliard korun. "Ministerstvo po dohodě s kraji předložilo vládě ke schválení pravidla programu, který počítá s navýšením prostředků až na 17,8 miliardy korun s tím, že na regionální dopravu by bylo možné čerpat zhruba 10,9 miliardy korun," uvedl Neřold. Tvrzení vedení kraje, že je ohroženo čerpání zhruba 18 miliard korun tak podle něj není pravdivé.

reklama