Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Evropské unii došla trpělivost, Česko nedostane dotace na silnice a dálnice

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka, EuroZprávy.cz

Praha - Čeští politici a úřady tak dlouho přehlíželi stavební řízení u významných staveb jako jsou dálnice, že Evropské unii došla trpělivost. Dokud si Češi nedají do pořádku povolení ke stavbám silnic a dálnic, nepošlou na ně dotace. Hrozí tak zastavení projektů za 130 miliard korun, píší dnešní Lidové noviny.

Podle LN bude výsledkem liknavosti úřadů a politiků nedokončená dálnice D3. Kromě toho mohou stavby stovek kilometrů cest za 130 miliard nabrat skluz až dva roky. Zabrzděných projektů je na sto a mají jedno společné – dokument o vlivech na životní prostředí ještě z doby, kdy Česko nebylo členem Evropské unie. A ta teď trvá na tom, aby si dopravní stavby takzvanou EIA pořídily znovu, nebo na ně nedá ani euro. Odklad staveb je zároveň smutná zpráva pro řidiče i stavební firmy.

Lidové noviny upozorňují, že Češi se do nepohodlné situace vmanévrovali sami, protože dlouho neplnili unijní závazky. A stejně dlouho také nezvládli stavby dokončit. Celou tu dobu také politici věděli, že přijde den, kdy Evropské unii dojde trpělivost a přestane na takové projekty posílat dotace, protože bude trvat na tom, aby stavby měly posudky podle platného unijního práva.

A ten den právě nastal – zhruba stovka staveb za 130 miliard korun nabere kvůli starému posudku EIA skluz. Na ministerstvech už se v kuloárech mluví o hrozbě hlubšího propadu ve stavebnictví, než jaký přinesla krizová léta 2008 a 2009.

Česká republika drží ve zpoždění staveb nešťastný evropský rekord. „Jsme jediná země v Evropské unii, která má tak rozsáhlý soubor staveb s EIA z doby před vstupem do Unie," řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na nedávném Fóru českého stavebnictví. „Je to český unikát, kterému se v Bruselu hodně diví. Většina zemí přitom už tyto projekty dokázala realizovat, ovšem my jsme nebyli schopni začít ani stavět," zdůraznil premiér.

Letos se měly začít stavět projekty se zastaralým posuzováním vlivů na životní prostředí za 7,5 miliardy korun. Stavební povolení ale mají jen projekty za 1,3 miliardy. U ostatních se velmi pravděpodobně bude muset posuzování vlivů na životní prostředí udělat znovu, upozorňují Lidové noviny.

Českým politikům se v Bruselu nepodařilo vyjednat mírnější přístup, protože předešlé místní vládní a sněmovní reprezentace nedbaly na zhruba pětileté upozorňování evropských úředníků, že zapojení veřejnosti do posuzování staveb není dostatečné, píší LN.

Témata:  dálnice silnice dotace

Související

Aktuálně se děje

4:00

Tropické počasí se nevrátí ani příští týden. Naopak skoro celý proprší

Tropické počasí se do Česka nevrátí ani příští týden. Podle ČHMÚ.cz nás naopak čekají deště a bouřky.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Evropská unie

Komentář

EU si chce navýšit příjmy o více než 1000 miliard korun ročně. Čechům by kvůli tomu zdražil život

Evropská unie se Čechům v příštích letech dramaticky prodraží. Takže vlastně historicky vůbec poprvé vážně vyvstává otázka, jak dlouho ještě členství v EU zůstane pro Česko účetně plusové. Zatím tomu tak ještě je. Vždyť letos v prvním pololetí Česko do bruselské kasy odvedlo o 24 miliard méně, než z ní získalo. Zlomový však může být už tento týden navržený rozpočet EU na období let 2028 až 2034, ale i roky předtím, 2026 a 2027.