Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sněmovna změnila pravidla pro vyvlastnění, výstavba infrastruktury bude rychlejší

Nově zvolení poslanci poprvé usedli do lavic
Nově zvolení poslanci poprvé usedli do lavic
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Sněmovna dnes schválila poslanecký návrh, který má usnadnit a urychlit přípravu výstavby dopravní, energetické i komunikační infrastruktury. Nyní předlohu dostane k posouzení Senát, zákon by mohl nabýt účinnosti v září.

Schválená novela obsahuje seznam staveb, u nichž má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí takzvaného mezitímního rozhodnutí.

To znamená, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady.

Poslanci původně navrhovali získávat pozemky pro tyto stavby předběžnou držbou, zaznívaly však obavy, že toto řešení by mohlo narazit u Ústavního soudu. Seznam obsažený v novele zahrnuje vybrané dálnice, silnice I. třídy, železnice, metro i nové oplocení pražského Letiště Václava Havla.

Podpory se dočkal návrh ústavně právního výboru, který do novely vkládá tzv. fikci souhlasu. Týkat se bude přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon o urychlení výstavby vztahuje. Pokud by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas.

Poslanci schválili i návrh, který má usnadnit budování internetového připojení. U přípojek elektronických komunikací do 100 metrů se nebude vyžadovat územní rozhodnutí, územní souhlas ani kolaudační rozhodnutí. Nemá to ale platit pro případy, kdy se bude vyžadovat EIA.

Poslanci na návrh svého kolegy Martina Kolovratníka (ANO) vložili do stavebního zákona ustanovení, které uvádí, na jaký okruh staveb se nevyžaduje závazné stanovisko orgánu územního plánování. Půjde například o studny pro individuální zásobování vodou, stavby na zastavěných pozemcích rodinných domů související s bydlením nebo na zastavěných pozemcích staveb pro rodinnou rekreaci. Stanovisko se nebude vyžadovat ani na některé vybrané stavby, u nichž se už podle současného stavebního zákona nevyžadují rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas, a u nichž se nevyžaduje ani rozhodnutí o změně využití území.

Aktuálně podle ministerstva dopravy staví 193 kilometrů dálnic a silnic I. tříd, dalších 147 kilometrů je připraveno k zahájení. Mezi roky 2010 až 2013 spadl roční průměr nově zahajovaných staveb na čtyři kilometry z původních 30 kilometrů. V tomto období začala výstavba 16,4 kilometru nových dálnic a 34,4 kilometru na modernizované dálnici D1. V letech 2014 až 2017 to pak bylo 75,1 kilometru nových dálnic a 54,3 kilometru modernizované D1.

Témata:  Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dálnice silnice doprava

Související

Aktuálně se děje

10:09

Michaela Nosková promluvila o smrti bratra. Podívala se na zprávy a už měla obavy

Michaela Nosková se rozhodla vystoupit z komfortní zóny a před televizními kamerami učinila velké odhalení. Prozradila totiž, že její rodinu před více než 30 lety zasáhla tragédie. Populární zpěvačka přišla o bratra. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační foto

Změna zákoníku práce: Největší reforma za poslední roky je tady, od června bude řada věcí jinak

Český pracovní trh čeká od 1. června 2025 největší reforma za poslední roky. Takzvaná flexinovela zákoníku práce zavádí celou řadu novinek, které mají zpřehlednit a zjednodušit pracovněprávní vztahy. Změny se dotknou zaměstnanců i zaměstnavatelů, a to v oblasti výpovědních lhůt, zkušebních dob, pracovního volna nebo možností zaměstnávání mladistvých. Přestože cílem reformy je větší flexibilita, někteří odborníci upozorňují i na možné negativní dopady.