Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vysoké zdražování nebo rovnou konec podnikání: EET těžce dopadlo na restaurace

Restaurace, ilustrační fotografie
Restaurace, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Praha - Z podnikatelů, kterých se týká povinnost elektronické evidence tržeb (EET) od 1. prosince, zůstává 20 až 30 procent těch, kteří nemají koupenou pokladnu nebo jiné registrační zařízení. Řada restaurací v Moravskoslezském kraji po zavedení EET zdraží až o 15 procent, některé firmy už dokonce končí.

Zájem o nákup pokladen se v posledním týdnu zvýšil o desítky procent a zřejmě neopadne ani na začátku prosince. "Jsme na to připraveni a zásoby máme dostatečné. Zkušenosti ze zahraničí totiž jasně ukazují, že mnoho zákazníků žije až do poslední chvíle v pocitu, že si 1. prosince stáhne nějakou aplikaci zdarma, čímž EET vyřeší. Následně ale zjistí, že to tak jednoduché není a jejich podnikání to spíše komplikuje, než zjednodušuje," uvedl jednatel dceřiné firmy O2 eKasa Luboš Lukasík.

"Situaci, jaká na gastronomickém trhu nyní panuje, kdy se vedly zásadní diskuse o podobě zákona jednotky dnů před spuštěním zákona, bychom doslova označili za kritickou. Díky tomu se opět snížila motivace těch, kteří chtěli veškeré náležitosti evidence vyřešit tento týden," uvedl provozní ředitel Storyous Petr Filipec.

Podle průzkumu serveru Dotykačka mezi 12.000 podnikateli nyní pokladní systém má nebo řeší jeho pořízení 63 procent provozoven, desetina podnikatelů provoz uzavírá a 25 procent nákup zatím neřeší. V polovině listopadu nebyla na evidování tržeb připravena polovina subjektů.

Podnikání v restauraci Neptun v Dolním Benešově na Opavsku ukončila k 1. listopadu Simona Závěšická. Uvedla, že změny v evidenci tržeb byly jedním z důvodů. "Příčin ale bylo více. Měli jsme problém sehnat zaměstnance. Majitel do budovy nechtěl investovat, také jsem chtěla být více s rodinou," řekla podnikatelka ČTK. Pak se objevily komplikace spojené s EET, a to byl podle ní definitivní důvod pro ukončení provozu restaurace.

Podobně na tom je i Vladimír Kovář, který ještě nedávno vedl restauraci U Čochtana v Hlučíně na Opavsku. I on hovoří o více důvodech, proč skončil. Hlavně mu vadil vysoký nájem, který se mu dlouhodobě nedařilo snížit. "I s tím bychom ale ještě rok nebo dva vydrželi. Pak ale přišly ty věci s EET, a tak jsem se rozhodl restauraci zavřít," řekl.

Částku okolo 18.000 korun do nových pokladen a pokladních systémů investoval provozovatel hlučínské Hospody 56 Jaroslav Zdařil. Už nyní ví, že po zavedení EET bude muset zdražit. Předpokládá zvýšení cen okolo 10 procent. "Je to zátěž. Odnesou to lidi. Co vím, zdražovat budou všechny hospody a restaurace v okolí," dodal.

O zvýšení cen uvažuje i Ilona Vítková z restaurace Laguna v Hlučíně. "Ještě jsem to nepočítala, ale mělo by se zdražovat," připustila.

Na pomalý systém a tisk účtenek si už dnes stěžuje Kateřina Ptáčková z Pilsner Urquell Original Restaurant Slezska v Ostravě. "Vydání jedné účtenky trvá minutu. Navíc už nemůžeme vytisknout jednu a pak ji hostům rozpočítat. Musíme tisknout každému platícímu zvlášť," řekla. I ona už část jídel zdražila, další sortiment to ještě čeká.

Témata:  elektronická evidence tržeb restaurace

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy