reklama

Největší prodejce EET O2 dnes podle šéfa dceřiné firmy eKasa Luboše Lukasíka zaznamenal zvýšený počet objednávek o 50 procent. Podle manažera komunikace Dotykačky Michala Wantuloka dnešek z pohledu vytíženosti pražské provozovny navazuje na předchozí dny, kdy bylo znát, že řada podnikatelů shání pokladnu pro EET na poslední chvíli.

Část podnikatelů podle obchodníků neřeší pokladny z nevědomosti. V souvislosti s EET se totiž ukazuje, že mnozí podnikatelé mají chaos v tom, k jakým činnostem mají živnostenské oprávnění. Například pohostinství je vázaná živnost, což řada podnikatelů v minulosti obcházela.

"Těch, kteří teprve dnes shání pokladnu, jsou řádově desítky. Většinou jsou to lidé, co mají restauraci jako jeden ze svých příjmů, a proto první vlně nevěnovali tolik pozornosti. Zároveň výrazně stoupá počet těch, kteří mají jiné řešení a nejsou schopni si je zprovoznit," uvedl provozní ředitel Storyous Petr Filipec. Některé podniky podle něj zavřely, když jim systém EET nefungoval.

Zvýšený zájem o nákup pokladních systémů trvá podle zakladatele firmy Septim Zbyňka Švece od začátku týdne. "Zajímavé je, že se jedná zejména o restauratéry, kteří si pořídili "výhodné" pokladní řešení a teď zjistili, že neodpovídá jejich požadavkům, a tak ho potřebují rychle vyměnit. Nicméně samozřejmě se na nás obracejí i podnikatelé, kteří ještě nemají vůbec nic," uvedl.

Některé provozovny v Kutné Hoře dnes měly na protest proti EET zavřeno. Dvouhodinovou stávku si na dnešek naplánovala kavárnice Jana Kuželová z Café 21 na Komenského náměstí. Nedaleká Dobrá čajovna dokonce neotevřela vůbec. Její postoj k novince zavedené ministerstvem financí prozrazoval nápis na dveřích: "Zavřeno (oslavy EET)".

"Pro mě je to technicky velmi obtížné, já prostě s tou elektronikou prakticky neumím zacházet. Je to pro mě obrovské trauma, že se to nepovede, že tam bude nějaká maličkost, nějaká malá chyba, a já to prostě technicky nezvládnu," uvedla Kuželová. Pořízení elektronické pokladny nechala na poslední chvíli, pořád prý tajně doufala, že se "něco stane". Ceny upravovat nemusela, ale na samotný rozjezd EET si raději vzala výpomoc.

Naopak restaurace v Přítokách u Kutné Hory měla otevřeno jako obvykle a personál si na novou praxi nestěžoval. "Pracujeme. Nestávkujeme," řekla ČTK jedna ze servírek.

Podnikatelka Kateřina Ptáčková si dnes sama stoupla za výčepní pult restaurace Slezska P.U.O.R. nedaleko ostravské Stodolní ulice, aby při náporu při vydávání obědového menu pomohla personálu.

"Teď v zimě obsluhuje pět číšníků, ale tím, že je to EET, tak jsem přišla i já na výpomoc. Číšníci se ale samozřejmě školili," řekla ČTK Ptáčková. Už krátce po otevření restaurace v ní na oběd čekaly desítky lidí a obsluha se prakticky nezastavila. Denně do restaurace na polední menu přichází okolo 150 až 200 lidí. Na zavedení EET se proto restaurační zařízení snažilo dobře připravit už s předstihem.

Ptáčková přiznala, že už před spuštěním systému se klienti o EET zajímali. "Vyhrožují, že si budou brát za každé meníčko účet. Bude to náročnější, protože dříve jsme vyjeli účet a šli jsme k 20 lidem a pak se rozpočítávalo u stolu. Jelikož straší s tou loterií, tak bude chtít každý svůj účet a budeme to vyjíždět. Budou to náklady na papír, bude to časově náročnější. Lidé budou muset čekat, tak jako všude," řekla Ptáčková. Systém podle ní zatím funguje, ale vše ukáže až čas.

Na oběd dnes do restaurace přišel i Pavel Hanák. Přiznal, že obsluha trvala déle než obvykle. "Dneska to trvalo déle, ale možná je to spíše tím, že tady bylo více lidí než normálně. Nakonec jsme nechali peníze na stole a šli jsme, tak nevím, jestli to má souvislost s tím EET," řekl Hanák.