Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na přípravu, vybudování a zajištění provozu projektu Národního informačního systému integrovaného záchranného systému (NIS IZS), který měl při záchranných akcích zefektivnit způsob komunikace mezi základními složkami integrovaného záchranného systému (IZS) – tedy mezi Hasičským záchranným sborem ČR (HZS), Policií ČR (PČR) a zdravotnickými záchrannými službami (ZZS). NKÚ odhalil nedostatky, ministerstvo vnitra oponuje.
Projekt NIS IZS byl podstatnou částí Programu IS IZS. Do ostrého provozu byl NIS IZS uveden s dvouletým zpožděním v lednu 2016. Stál téměř 364 milionů korun, z čehož 288 milionů korun financovala Evropská unie prostřednictvím Integrovaného operačního programu, informuje nku.cz.
Podle NKÚ nový informační systém sice významně zlepšil komunikaci a koordinaci záchranářů, ale nesplnil minimálně pět ze 13 dílčích cílů, které generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (HZS) vytyčilo v projektové dokumentaci.
V rámci projektu měly všechny složky záchranářů vzájemnou komunikaci převést na už vybudovanou integrovanou telekomunikační síť ministerstva vnitra. Pražská zdravotnická záchranná služby se ale k síti nepřipojila. "Operátoři záchranky v Praze tak museli i nadále všechny informace o zásazích předávat hasičům a policii telefonicky," uvedl NKÚ.
Ministerstvo vnitra v reakci uvedlo, že nový informační systém zrychlil a zefektivnil práci záchranářů a umožňuje koordinaci a rychlou komunikaci mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému. "Přes problémy z doby minulých vlád, které způsobily zpoždění projektu, se současnému vedení ministerstva podařilo systém dokončit a přitom dodržet pravidla pro unijní dotace," uvedl náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Jaroslav Strouhal. Pražská zdravotnická záchranná služba se podle ministerstva k systému připojí v letošním roce.
Podle kontrolního úřadu mohlo vedení hasičů vybrat dodavatele systému v otevřené soutěži už v roce 2011, ale na požadavek ministerstva vnitra zadalo zakázku Odštěpnému závodu ICT České pošty, se kterým mohlo smlouvu podepsat až v březnu 2013. Projekt měl být přitom dokončen už závěrem téhož roku. "Odštěpný závod ICT navíc neměl ke splnění všech projektových úkolů dost zaměstnanců ani výpočetní techniky, musel vypsat některé zakázky, s nimiž původně nepočítal, a u některých zakázek se opozdil," poznamenal NKÚ. Generálnímu ředitelství HZS se do ukončení prověrky od NKÚ nepodařilo uzavřít s Odštěpným závodem ICT kvůli jeho finančním požadavkům smlouvu na provoz informačního systém. Servis informačního systému tak byl zajištěn jen na záruční dobu, tedy do konce roku 2017. "Další tři roky sice musí odštěpný závod poskytovat servisní podporu, není už ale jakkoli vázán lhůtou, do kdy musí případné závady odstranit," uvedl NKÚ.
Kvůli zpoždění projektu a hrozbě pro dočerpání evropských dotací vedení hasičů z projektu vypustilo vznik národního systému příjmu tísňového volání za více než 150 milionů korun. Nevznikla tak jednotná technologie pro příjem tísňového volání.
Témata: NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad), hasiči, záchranáři
Související
9. září 2024 10:31
26. srpna 2024 9:13
6. listopadu 2023 20:10
3. dubna 2023 8:28
27. března 2023 8:24
25. prosince 2022 8:14