Praha - Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC) dnes upozornilo, že se tři procenta lidí v Evropské unii stala obětí podvodu při nákupu v internetových obchodech. Už neplatí, že neférové jednání poznáte dle špatné jazykové úpravy webu.
Mnoho spotřebitelů například přichází o své peníze proto, že nakupují v e-shopech, které neuvádějí žádné kontaktní údaje ani podmínky nákupu. Jde přitom o základní znak podvodu nebo neférových obchodníků.
"Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje," sdělil Ondřej Tichota z ESC. Za kontaktní údaj přitom nelze podle něj považovat pouhý kontaktní formulář.
Někteří asijští prodejci si například zakládají weby s koncovkou .de, což evokuje, že e-shop je německý. Kupní smlouva se ale evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či reklamaci.
Podle Evropského statistického úřadu je nárůst počtu Čechů, kteří nakupují online, za poslední čtyři roky nejvyšší v EU. Zatímco v roce 2012 jich nakoupilo online 32 procent, loni to bylo už 47 procent. Průměr v EU je ale stále o dvě procenta vyšší.
Indikátorem důvěryhodnosti obchodu mohou být podle Tichoty i možnosti zaplacení. Mezi spolehlivé se počítají platby kartou na zabezpečených platebních bránách nebo přes systémy elektronických peněženek. Návod, jak ověřit důvěryhodnost prodejce a předejít podvodům, naleznete zde.
Související
19. srpna 2024 5:53
16. ledna 2023 18:33
4. ledna 2023 16:52
27. června 2022 14:04
18. června 2022 8:04