reklama

Mnoho spotřebitelů například přichází o své peníze proto, že nakupují v e-shopech, které neuvádějí žádné kontaktní údaje ani podmínky nákupu. Jde přitom o základní znak podvodu nebo neférových obchodníků.

"Poslední dobou se na nás obrátila řada lidí, kteří se nechali zlákat nabídkou profesionálně a evropsky vyhlížejícího e-shopu a zakoupili na něm obuv, oblečení, kabelku či parfém. Vůbec přitom nevěnovali pozornost tomu, že prodejce neuvádí všeobecné obchodní podmínky ani jakékoli kontaktní údaje," sdělil Ondřej Tichota z ESC. Za kontaktní údaj přitom nelze podle něj považovat pouhý kontaktní formulář.

Někteří asijští prodejci si například zakládají weby s koncovkou .de, což evokuje, že e-shop je německý. Kupní smlouva se ale evropským právem neřídí a spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či reklamaci.

Podle Evropského statistického úřadu je nárůst počtu Čechů, kteří nakupují online, za poslední čtyři roky nejvyšší v EU. Zatímco v roce 2012 jich nakoupilo online 32 procent, loni to bylo už 47 procent. Průměr v EU je ale stále o dvě procenta vyšší.

Indikátorem důvěryhodnosti obchodu mohou být podle Tichoty i možnosti zaplacení. Mezi spolehlivé se počítají platby kartou na zabezpečených platebních bránách nebo přes systémy elektronických peněženek. Návod, jak ověřit důvěryhodnost prodejce a předejít podvodům, naleznete zde.