Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zavádění evropského systému řízení železnic v Česku vázne, varuje NKÚ

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: České dráhy

Praha - Zavádění evropského systému řízení železniční dopravy na české tratě vázne. Zabezpečení ETCS má jen 22 kilometrů tratí, přitom loni to podle původních plánů ministerstva dopravy mělo být víc než 1300 km. Oznámil to dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Poukázal také na to, že u komunikačního systému GSM-R vznikl monopol jednoho dodavatele. Za zpoždění u ETCS může dřívější vedení resortu a také pomalý vývoj technologie, uvedlo ministerstvo dopravy.

NKÚ prověřoval budování železničních systémů v letech 2009 až 2016, zkontroloval šest projektů dohromady za víc než 2,1 miliardy korun. Systémy GSM-R a ETCS má Česko podle EU zavést na více než 2600 km tratí, v případě komunikačního systému GSM-R bylo v době kontroly hotovo na téměř 1750 kilometrech.

"Na zpoždění se podepsalo i to, že ministerstvo dopravy nevytvořilo závazný harmonogram pro zavádění těchto systémů. Aby měly systémy předpokládaný efekt, musí vzniknout oba," uvedl NKÚ.

Témata:  NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad) železnice Česká republika

Související

Aktuálně se děje

11. dubna 2025 10:07

Hromady řečí a skutek utek, zase jsme závislí. Proč EU nejedná s Íránem?

Absence Evropské unie v jednáních mezi Spojenými státy a Íránem není jen přehlédnutelným diplomatickým detailem, nýbrž symptomem hlubšího úpadku evropské strategické relevance. Namísto aktivního zapojení EU pouze sleduje, jak se rozhoduje o otázkách, které se jí bytostně týkají.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy