reklama

Počítače již dříve dokázaly porazit protihráče v dámě, šachu a backgammonu, v pokeru ale dosud ne. Jde totiž o hru, ve které hráči nemají stejnou informaci, protože v ní nevidí karty protihráče. Desetičlenný tým odborníků z Univerzity Karlovy, ČVUT a Albertské univerzity v Kanadě pracoval na řešení téměř rok. Výsledkem jejich úsilí je počítačový program DeepStack.

"Algoritmus DeepStacku je přelomový, protože se nám podařilo přenést myšlenky, které byly klíčové v hrách s úplnou informací, do světa her s neúplnou informací. Doposud nebylo jasné, zda je podobný přístup vůbec možný," uvedl Martin Schmidt z Matematicko-fyzikální fakulty UK.

DeepStack umožňuje vypočítat vhodnou strategii až v momentě, kdy nastane konkrétní situace, tedy bez nutnosti uvažovat předem o celé hře najednou, což byl dosud převládající přístup. Tuto změnu umožnil mimo jiné rozvoj strojového učení pomocí hlubokých neuronových sítí. V případě DeepStacku neuronová síť vyhodnocuje pokerové situace, a jde tedy o jistou formu intuice, kterou matematický algoritmus využívá pro správná rozhodnutí.

Loni v prosinci hrál počítačový program nejpopulárnější variantu pokeru no-limit Texas hold`em proti skupině 33 profesionálních hráčů, které vybrala Mezinárodní federace pokeru ze 17 států. Každý hráč měl možnost zúčastnit se během čtyř týdnů 3000 her. Každého z 11 hráčů, kteří dohráli všech 3000 her, porazil DeepStack i individuálně a pouze v jednom případě výhra nebyla statisticky významná.