Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vzpomínejte s námi: Nejlepší socialistické reklamy na mléko nebo párky

Lidé, ilustrační fotografie
Lidé, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Praha - To, co mají dnes starší generace v živé paměti, si mnozí mladší ani nedokáží představit. V dobách socialismu nebylo na každém rohu wifi připojení, mobilní telefony nebo počítače, přesto byl tehdejší průmysl velmi rozvinutý, zejména co se potravinářství a drogistických výrobků týče. Alespoň to tvrdí totalitní reklamy, které oproti těm současným mohou působit komicky, přesto mají své nezapomenutelné kouzlo. Podívejte se na ty nejlepší z nich.

Každá doba si žádá své a více než kde jinde to platí v marketingu. Zatímco dnes se fantazii meze nekladou a reklamy musí být vzhledem k vysokým cenám krátké, ale úderné, v dobách socialismu platil pravý opak.

Tehdejší reklamy byly až na výjimky z dnešního pohledu vleklé a přílišně vysvětlující. Zatímco ve spotu na párky se můžete dozvědět o způsobu jejich ohřívání, reklama na startovací kabely pro změnu popisuje podrobný postup, jak s nimi pracovat.

Ostatně i proklamované výrobky dnes v reklamách běžně nenajdete. Kdy naposledy jste viděli reklamu právě na startovací kabely nebo na mléko či zelí? Nebo dokonce na jablečný koláč?

Není pochyb o tom, že mezi reklamami se v určitém časovém úseku vždy objeví jedna, která dané době vládne a je mezi lidmi nesmírně populární. Zatímco dnes drží prim reklamy na banky, před desítkami let znal každý hlášku z reklamy na med. Věta "A kde je vlastně brácha?" se tak zapsala do podvědomí všem, kteří v tehdejší době měli televizi.

Jistě si ale všimnete i dalších rozdílností mezi reklamou tehdy a dnes. Za socialismu bylo zvykem prosazovat vše tuzemské a reklamy se natáčely v domácím prostředí, které je lidem blízké. Dnes se většina reklam drží západního trendu a lidem ukazuje ne život, který žijí, ale který by v "ideálním" případě žít měli.

Podobný rozdíl lze vypozorovat i u herců. Ideál krásy se za ty roky změnil a dnešní mužští a ženští protagonisté vypadají jako modelky z prvních stránek časopisu, zejména co se drogistických výrobků týče. Dříve? Herci vypadali jako každý druhý.

Závěrem nelze nezmínit dnes již legendární vajíčko, které po mnoho let upozorňovalo diváky na nadcházející vlnu reklamních spotů.

A jaké oblíbené reklamy máte vy? Podělte se s námi v komentářích.

Témata:  reklamy Československo

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.