Praha - Na vzácnou návštěvu se chystá pražské Letiště Václava Havla. Před jedenáctou hodinou by v Praze měl přistát největší letoun na světě, Antonov An-225 Mrija. Ukrajinský stroj zůstane v Praze do čtvrtečního rána.
Nákladní letoun Antonov An-225 Mrija je skutečně jedinečný stroj (foto zde). Na světě existuje jediný exemplář. Poprvé se na oblohu vznesl 21. prosince 1988. Vznikl pro přepravu ruského raketoplánu Buran. Druhý stroj stejného typu nebyl dokončen.
Mrija znamená v ukrajinštině "sen". Letoun konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124 Ruslan. Nákladový prostor má stejnou šířku a výšku (6,4 m x 4,4 m), ale měří přes 43 metrů, kdežto nákladový prostor Ruslanu "jen" 36 metrů. Prázdné letadlo váží 175 tun, maximální vzletová hmotnost činí 600 tun.
Ve srovnání s Ruslanem se ale výrazného přepracování dočkal ocas letounu. Konstruktéři totiž při testech v aerodynamickém tunelu odhalili, že jeden vertikální stabilizátor by musel být tak velký, že by výrazně vzrostla hmotnost. Nahradili jej tak dvěma menšími. Mriju pohání šest motorů Progress D-18T, tedy stejných, jako menší Ruslan. Tomu ale stačí čtveřice motorů. Každý má výkon 230 kN.
Obří transportní letoun neměl vždy zrovna na růžích ustláno. Když byl zrušen projekt sovětského raketoplánu a rozpadl se Sovětský svaz, bylo letadlo v roce 1994 odstaveno v Kyjevě. Do vzduchu se vrátilo až v roce 2001, jen aby bylo okamžitě znovu zakonzervováno. Křižovat pravidelně nebe začala Mrija až v roce 2003.
Od té doby patří neodmyslitelně do flotily společnosti Antonov Airlines, která se zaměřuje na přepravu rozměrných nákladů. Ukrajinci se snažili dokončit i druhou Mriju, zájem o ní měli i Rusové, ale rozestavěný letoun stále stojí v Kyjevě. Na jeho dokončení by bylo potřeba přes 7 miliard korun!
Mrija už několikrát Českou republiku navštívila. Poprvé na pražském letišti přistála 19. června 1989. Byla to teprve druhá zastávka stroje mimo území Sovětského svazu. Letoun v Praze přistál cestou z pařížského aerosalónu kvůli závadě na hydraulice. V trupu měl trosky havarovaného MiGu-29, na zádech nesl raketoplán Buran. V září téhož roku se Mrija představila také na ostravském letišti, kde se ukázala v rámci leteckého dne.
Do České republiky se pak vrátila až v roce 2003. V Praze se od té doby zastavila třikrát, v červenci 2003, v červnu 2004 a v září 2006. Vloni v lednu dvakrát navštívila letiště v Ostravě, odkud do Nigérie odvážela vojenskou techniku.
Mrija se na pražském letišti zdrží do čtvrtečního rána. Po naložení 117 tun těžkého turbogenerátoru odletí přes Turkmenistán, Indii a Malajsii do australského Perthu. Během svého pobytu se na ruzyňském letišti setká také s největším dopravním letounem, Airbusem A380, který do Prahy každý den posílá letecká společnost Emirates.
Témata: Letiště Václava Havla Praha, letectví a letadla, Antonov An-225 Mrija
Související
13. září 2024 16:28
9. července 2024 17:25
3. července 2024 12:45
2. července 2024 16:54
1. září 2023 14:24
6. prosince 2022 11:36