Praha - Velikost televizních obrazovek v českých domácnostech za posledních 20 let vzrostla zhruba o třetinu. Důvodů je několik: pokles cen u modelů s větší úhlopříčkou, nástup kvalitnějšího digitálního vysílání a zvýšené povědomí o možnosti příjmu ve vysokém rozlišení.
V současnosti jsou nejprodávanější LCD televize o úhlopříčce 40 až 44 palců (přibližně 102 až 112 centimetrů), v roce 1997 byl nejrozšířenější rozměr klasických CRT obrazovek 29 až 32 palců (zhruba 74 až 82 centimetrů). Vyplývá to z průzkumu satelitní platformy Skylink.
Zároveň roste poptávka po nejnovějších modelech LED televizí a klesá naopak zastoupení plazmových obrazovek, jejichž výrobu většina značek ukončila již v roce 2014. V současnosti se jejich zastoupení pohybuje okolo osmi procent.
S nástupem plochých obrazovek do domácností vstoupil nový poměr stran 16:9 namísto dosavadních 4:3. Nový poměr je vhodnější pro sledování filmů, neboť je velmi podobný formátu filmového plátna v kinech.
V posledních deseti letech se pak velmi rozmohl trend HD rozlišení, první programy ve vysokém rozlišení se začaly v nabídkách jednotlivých televizních platforem objevovat kolem roku 2007. "Platforma Skylink měla v roce 2007 tři programy v HD rozlišení a dnes jich máme přes šedesát," uvedl člen představenstva provozovatele Skylinku Jaromír Glisník.
Co se v průběhu let výrazně nezměnilo, je doba, kterou uživatelé tráví před televizní obrazovkou. Ta se v průměru pohybuje okolo 3,5 hodiny za den. Stále významněji se ale prosazuje i tzv. multiscreening, tedy paralelní konzumace televize a internetu. Zhruba šest procent lidí sleduje televizi a zároveň zvládá surfovat po síti.
Témata: televize, domácnosti, Češi
Související
20. května 2023 17:08
21. listopadu 2022 13:44
3. června 2022 12:10
13. května 2022 11:06
6. května 2022 13:39
11. dubna 2022 15:09