Praha - Programové prohlášení nové vlády je podle analytiků v oblasti stavebnictví v mnoha ohledech ambiciózní. Otázkou však je, co z daných témat je opravdu realizovatelné.
"Návrh programového prohlášení vlády České republiky je v mnoha ohledech ambiciózním dokumentem. Deklaruje zaměření na aktuální problémy a je zřejmé, že má snahu řešit i některá již dlouho diskutovaná společenská témata. Zásadní otázkou však zůstává, co z uvedených témat je opravdu realizovatelné," uvedl vedoucí týmu nemovitostí poradenské společnosti Deloitte Miroslav Linhart.
Otázkou jsou podle něj především infrastrukturní stavby, které jsou ze své podstaty dlouhodobé, náročné na přípravu a legislativně komplikované. Vláda v prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 mimo jiné zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů modernizované D1. Dále chce rozestavět dalších 180 kilometrů dálnic. Města na silnicích první třídy by navíc měla mít obchvaty, aby tranzitní doprava nejezdila přes jejich centra. Celkem to má být 130 obchvatů, například okolo Slaného, Ostravy-Poruby, Hradce Králové nebo Otrokovic.
"Výstavba dopravní infrastruktury je téměř zamrzlá už řadu let nejen ve fázi realizace, ale vlastně i samotné přípravy. Takže pokud se podaří posunout se dále než k finalizaci rekonstrukce D1, bude možné hovořit o úspěchu. Paradoxní přitom v posledních letech je, že peníze na výstavbu nechybějí. Právě naopak," doplnil analytik ČSOB Petr Dufek.
Podle Linharta dlouhodobě chybí jednotná koncepce v oblasti bydlení. "A to jak na úrovni celé České republiky, tak i velkých měst. Bez takové koncepce pak jakékoliv administrativní změny mohou působit nekoordinovaně," uvedl dále Linhart.
Témata: vláda, stavebnictví
Související
8. listopadu 2024 14:23
5. října 2024 7:20
6. září 2024 7:14
2. září 2024 22:56