reklama

V Praze je zhruba 5000 až 7000 taxikářů. Z toho část využívá různé elektronické aplikace, například asi 1100 jezdí v rámci platformy Liftago. Pro Uber jezdí přibližně 2000 řidičů včetně dopravců na částečný úvazek. Část řidičů jezdí vedle Uberu i pro Taxify.

Ministerstvo průmyslu tento týden Uber vyzvalo, aby si v Česku živnost založil. Uber uvedl, že funguje v souladu s evropskou legislativou. „Zprostředkující společností je podle všeho společnost UBER B. V. se sídlem v Nizozemsku. Kontrolní činnost oprávnění k podnikání a souvisejících oprávnění je nicméně v kompetenci obecních živnostenských úřadů. Proto jakékoli vyjádření MPO k platnosti živnostenských oprávnění může vycházet až z adekvátní kontroly příslušného obecního úřadu," uvedlo ministerstvo.

Už druhý den v Praze protestují taxikáři proti společnosti Uber a dalším zprostředkovatelům, kteří najímají dopravce bez platné licence pro přepravu osob. Vytváří tak podle nich nerovné podmínky na trhu.

Mluvčí Uberu Miroslava Jozová uvedla, že chtějí s ministerstvem jednat a domluvit se na nějakém řešení. „Není to tak, že bychom něco odmítali nebo se naopak k něčemu zavazovali," vysvětluje. Dodala, že Uber i podle nedávné judikatury evropského soudního dvora funguje v souladu s evropskou legislativou. „Tím, že jsme globální firma, tak si každý trh nemůže úplně dělat, co chce," uvedla.

Rezort dopravy chce tento stav řešit novelou silničního zákona, kterou do vlády předloží během několika týdnů. Ta má na jedné straně umožnit využívat pro taxislužbu elektronické aplikace místo taxametru, na druhé vytvořit ze zprostředkovatelů dopravy vázanou živnost a uložit jim povinnost, že smí spolupracovat jen s řidiči s taxikářskou koncesí. K rychlému řešení situace dnes vyzvala ministerstvo hospodářská komora.

„Současná situace je jen eskalací této vleklé a státem neřešené problematiky. Neobejde se ale bez okamžitého legislativního řešení. Podle hospodářské komory už je na čase, aby ministerstvo dopravy upustilo od slov a přešlo k činům, a proto vyzýváme ministerstvo dopravy i magistrát, aby předložily řešení, které dnes nerovné podmínky na trhu narovná," uvedl mluvčí komory Miroslav Diro.

Zakladatel platformy Liftago Ondřej Krátký uvedl, že stávka jen odvrací pozornost od skutečného problému. Tím není souboj taxikářů s technologií, ale silný lobbing nadnárodních platforem za možnost pracovat s amatéry, na kterých vydělají více. „Výhody digitálních platforem přepravy přitom lze poskytovat legálně už dnes," podotkl.