reklama

Vodička v roce 2013 povolil rekonstrukci mostu a v létě 2015 předčasné užívání silnice Golčův Jeníkov - Chotěboř a tím i nového mostu, který stojí na místě zříceného. Zátěžovou zkoušku nového mostu ale dosud nikdo neudělal. O kolaudaci stavebník, kterým je Kraj Vysočina, nepožádal, vyplynulo z výpovědi úředníka.

Soud se dnes zabýval rozpory ve stavebních projektech. Z předchozího soudního jednání vyplynulo, že průvodní zpráva k dokumentaci hovořila o rekonstrukci mostu vyztužením, zatímco samotný projekt řešil demolici a stavbu nového mostu. Vodička uvedl, že povolil rekonstrukci. Ani poté, co most spadl, neinicioval nová jednání o změně povolení. Řekl, že ho stavebník formálně neinformoval o tom, že se okolnosti stavby změnily. Soudkyně Hana Doubková označila jeho výpověď za vyhýbavou.

Před soudem dnes vypovídal také bývalý náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl. Funkci zastával od podzimu 2008. Na citaci ze stavebního povolení, která se týkala rekonstrukce mostu vložením ocelové výztuže do mostního oblouku, reagoval slovy, že něco takového slyší poprvé. "Od té doby, co jsem nastoupil na kraj, se vždycky hovořilo o zbourání a stavbě nového mostu," řekl Joukl. V tom duchu také podle něho měl být vypracován projekt.

Před soudem už dříve vypovídal projektant ze společnosti Link Projekt Petr Čihák a také zástupce generálního projektanta HBH Projekt spol. s. r. o. Miroslav Štefka. Měl vykonávat autorizovaný dozor. Štefka řekl, že na stavbě do pádu mostu vůbec nebyl.

Most ve Vilémově projektanti formálně rozdělili na dva samostatné stavební objekty. Na každém z nich pracovala jiná firma. Zatímco jedna odtěžila zeminu, o kterou se opírala klenba, pracovníci druhé firmy stavěli pod mostem jeho oporu. Most se ale zřítil. Pod jeho troskami zemřeli čtyři dělníci, další dva se zranili.

Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování příliš velkého množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Domněnku u soudu potvrdil znalec z VUT Ladislav Klusáček. Všichni obvinění vinu odmítli. Podle stavbyvedoucího Romana Bednaříka z firmy Strabag práce postupovaly přesně podle projektové dokumentace.

Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty dohromady 1,5 milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl & Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách téměř 90 let starého klenutého mostu přes říčku Hostačovku. Rekonstrukce byla součástí modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za víc než 200 milionů zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Subdodavatelsky most opravovala společnost Bögl & Krýsl.