Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministerstvo dopravy už nyní připravuje tendry pro údržbu silnic v zimě

Zima, ilustrační fotografie
Zima, ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka, EuroZprávy.cz

Praha – Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondělí svým kolegům z vlády představí návrh, podle kterého chce jeho rezort vypsat tendery na zimní a běžnou údržbu silnic prvních tříd.

Vítězové ve 14 chystaných soutěžích by měli odpovědnost za stav silnic prvních tříd převzít příští rok v květnu, smlouva má být uzavřena na dobu neurčitou s možností výpovědi po čtyřech letech.

Rezort uvádí, že delší než standardní čtyřleté období, na něž se smlouvy obvykle uzavírají, umožní lépe kompenzovat významnější výkyvy počasí v jednotlivých sezonách a dodavatel může pro delší období lépe kalkulovat náklady, což se odrazí v případném snížení nabídkových cen. Díky tomu by se také podle ministerstva mělo přihlásit více uchazečů.

Už loni ministerstvo dopravy loni neuspělo se soutěžemi na nového správce silnic. Tendry zastavil v létě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Správy a údržby silnic Vysočiny. Hodnota loňské zakázky na údržbu v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině činila 1,3 miliardy korun.

Systém zimní údržby silnic první třídy je momentálně roztříštěný a komplikovaný. Část údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro některé regiony vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vysoutěžilo samo ministerstvo dopravy. V dalších 21 oblastech, kterých se týkala loňská zrušená veřejná řízení, úřad proto musel zadat zakázky dosavadním správcům napřímo.

Ministerstvo v materiálu navrhlo další dvě alternativní řešení údržby silnic po roce 2017. První z nich je převedení povinnosti péče o silnice prvních tříd na kraje, které jsou jejich vlastníky a které už v současnosti pečují o silnice druhých a třetích tříd. Druhou možností je pak rozšíření kapacit Ředitelství silnic a dálnic, které vlastními silami spravuje dálniční síť, tak, aby do své správy mohla tato státní organizace zahrnout i silnici první třídy. Ministerstvo i po meziresortním připomínkovém řízení preferuje první uvedenou variantu.

Témata:  Dan Ťok silnice

Související

Aktuálně se děje

10:34

Jana Paulová a vítězství vůle. Herečka řekla, s čím bojovala během StarDance

Nejstarší účastnicí letošní StarDance byla Jana Paulová, ale věk rozhodně nepůsobil jako nějaký zjevný limit. Oblíbená herečka porazila několik celebrit, ačkoliv se potýkala se zraněními. Poprvé se o nich zmínila až po svém konci v soutěži. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy