Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Propukl spor ministerstva a Pedagogické komory kvůli inkluzi

Prezident Zeman zahájil školní rok v lánské základní škole (1.9.2014)
Prezident Zeman zahájil školní rok v lánské základní škole (1.9.2014)
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Ministerstvo školství zřejmě navrhne zrušení přednostního vzdělávání handicapovaných dětí v běžných školách. Zároveň bude pravděpodobně chtít umožnit, aby do škol pro mentálně postižené chodily i děti bez tohoto druhu handicapu. Vyplývá to z připravovaného návrhu novely vyhlášky o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, o kterém dnes ČTK informoval předseda Pedagogické komory Radek Sárközi. Ministerstvo školství jeho tvrzení odmítlo.

Podle ministerstva připravovaná vyhláška umožní, aby se ve třídách pro žáky s určitým typem postižení mohli v odůvodněných případech vzdělávat i žáci s jiným typem znevýhodnění. "Platí, že ve třídě pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení," ohradil se proti Sárköziho interpretaci ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání na ministerstvu školství Jaroslav Faltýn. Zároveň popřel tvrzení, že resort navrhne zrušení přednostního vzdělávání handicapovaných dětí v běžných školách.

Vyhláška o společném vzdělávání dětí ve školách platí od září 2016 a mimo jiné reagovala na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva. Ten v roce 2007 odsoudil Česko za to, že přeřazením několika romských dětí do takzvaných zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělávání a diskriminovala je. Po verdiktu se Česko zavázalo, že dosavadní praxi změní. Ministerstvo školství proto každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy.

Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) při nástupu do funkce před půl rokem avizoval, že bude chtít fungování společného vzdělávání dětí ve školách upravit. Podle něj je neefektivní, příliš nákladné a zatěžuje školy zbytečnou byrokracií.

Současné nastavení takzvané inkluze, podle kterého stát proplácí školám podpůrná opatření pro handicapované, sociálně znevýhodněné i nadané děti, prosadila bývalá ministryně Kateřina Valachová (ČSSD). Většina zdravotně postižených nebo jinak znevýhodněných dětí se v běžných školách vzdělávala již dříve - nárok na to mají od roku 2005. Výjimkou byly jen děti s lehkým mentálním postižením, které se vzdělávaly převážně odděleně.

Podle odhadů ministerstva školství chodí do škol se vzdělávacím programem pro lehce mentálně postižené 4290 romských dětí, tedy 12,73 procenta. Romské děti tvoří 29,5 procenta žáků těchto škol, zatímco v běžných školách činí jejich podíl 3,6 procenta všech dětí.

Témata:  školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky děti

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.