Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

15 let od referenda o EU: Kvůli hlasování byl přijat jednorázový ústavní zákon, většina Čechů řekla "ano"

Evropská Unie
Evropská Unie
Foto: European Union

Praha - Členem EU se Česko stalo společně s devíti dalšími zeměmi při dosud největším rozšířením v dějinách unie 1. května 2004. Češi o vstupu do EU rozhodli v referendu, které začalo 13. června 2003, tedy před 15 lety.

V dvoudenním hlasování nakonec pro vstup Česka do EU hlasovalo 77,33 procenta voličů, proti jich bylo 22,67 procenta. Referenda se zúčastnilo 55,21 procenta voličů. 

Aby se toto referendum vůbec mohlo konat, byl přijat jednorázový ústavní zákon. Zákon o obecném referendu totiž marně čeká na přijetí už od roku 1993. Výsledek referenda tehdy přivítaly vládní strany ČSSD, KDU-ČSL a Unie svobody-DEU a také opoziční ODS, která byla tehdy známá kritikou podoby evropské integrace. Komunisté byli naopak proti vstupu do EU.

Žádost o vstup do EU podala Vláda České republiky 17. ledna 1996. Vláda Václava Klause tehdy deklarovala, že "si uvědomuje prospěšnost a nezvratnost procesu evropské integrace" a ocenila ho jako dílo, "které zaručilo občanům členských států na dlouhá desetiletí mír, politickou stabilitu, korektnost mezinárodních vztahů, nebývalé svobody a hospodářskou prosperitu." 

Evropská unie má nyní 28 členských zemí. Od ledna 2007 jsou členy Rumunsko a Bulharsko, v červenci 2013 se stalo členem Chorvatsko. Naopak Británie v červnu 2016 v referendu rozhodla o vystoupení z unie.

Témata:  EU Česká republika referendum

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 11:38

Tragédie na Islandu. Malou Němku smetla vlna, příběh má špatný konec

Na Islandu se o uplynulém víkendu stala neobvyklá tragédie, při které zemřelo dítě. Teprve devítiletá dívka přišla o život na pláži v populární turistické destinaci na jihu ostrova. Osudnou se jí stala nečekaně vysoká vlna. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.