Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Překvapivý průzkum: Čeští studenti nenávidí předměty, které milují

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

V páté třídě jsou zdaleka nejoblíbenějšími předměty matematika a tělocvik. Na druhém stupni ovšem obliba matematiky prudce padá z 33 % na 7 % a v deváté třídě ji v oblibě střídá angličtina a zeměpis. Čeština u páťáků i deváťáků jako nejoblíbenější předmět zcela propadla, nezmínil ji téměř nikdo. 65 % páťáků navíc uvedlo, že pokud by dělali jednotné přijímací zkoušky na gymnázium, z dvojice čeština-matematika se více obávají češtiny. U deváťáků tomu bylo přesně naopak, 65 % se jich v blížících se přijímacích zkouškách na střední školy bude více bát matematiky. Ukázal to průzkum společnosti Tutor mezi 500 žáky pátých a devátých tříd z desítek škol z různých regionů České republiky.

„Na prvním stupni matematika dětem přijde jednoduchá, jsou to v zásadě kupecké počty. Navíc na prvním stupni učitelé většinou používají pro výuku matematiky velmi zábavné pracovní sešity. Naopak na druhém stupni náročnost matematiky roste a měli bychom se možná zamyslet i nad způsobem, jak je vyučována,“ komentuje výsledky průzkumu Miluše Vondráková, akademická ředitelka přípravných kurzů společnosti Tutor.

„Naopak čeština je na prvním stupni velmi náročná. Abstraktní myšlení se u děti vytváří až kolem desátého roku věku, ale ve škole musejí pochopit časování, skloňování, poznávat větné členy. Nicméně je varující, že jen naprosté minimum páťáků i deváťáků jmenovalo češtinu jako svůj nejoblíbenější předmět. I často tak kritizovaná matematika ji v tomto poráží. Možná bychom se při výuce češtiny měli posunout od memorování seznamů děl spíše ke čtenářským dovednostem a práci s informacemi,“ dodává Vondráková.

Průzkum se také zaměřil na to, co žákům nejvíce vadí na jejich základní škole. V případě páťáků bylo nejčastěji zmiňováno jídlo ve školní jídelně a někteří spolužáci. Deváťákům jednoznačně nejvíc vadí přístup některých učitelů.

Co se týče porovnávání nabytých znalostí z rodiny a ze školy, v obou věkových kategoriích se zhruba dvě třetiny dětí domnívají, že si zatím více znalostí odnesly ze školy, čtvrtina dětí načerpala více znalostí z rodiny a u zbytku je to nastejno nebo nevědí.

Průzkum se zaměřil mimo jiné i na rozhodování ohledně přihlášek na střední školy. Páťáci mají možnost se hlásit pouze na víceletá gymnázia a u 75 % z nich se ohledně možné přihlášky rozhodují oni sami společně s rodiči. U 12 % rozhodují pouze rodiče a 12 % páťáků tvrdí, že se ohledně potenciální přihlášky na víceleté gymnázium rozhoduje samo.

U páťáků, kteří již vědí, že se na gymnázium budou hlásit, hraje hlavní roli nedostatečná úroveň výuky na základní škole, pomalé tempo, deklarovaná touha naučit a dozvědět se víc, někam to dotáhnout. Deváťáci se ohledně přihlášky k dalšímu studiu rozhodují v 79 % společně s rodiči a v 19 % sami. Pouze ve dvou procentech leží rozhodnutí jen na rodičích.

Témata:  školství děti

Související

Aktuálně se děje

12. srpna 2025 13:50

Novinky o případu Kolumbijce. Žhářských útoků v Česku mohlo být i více

Podle pokynů z Ruska jednal Kolumbijec, který už nějaký čas sedí za mřížemi, protože loni v Praze zapálil autobusy dopravního podniku. Až nyní se přesto objevují některé detaily celého případu, přičemž se ukazuje, že jeho rozsah mohl být mnohem větší. Cizinec měl totiž na seznamu další potenciální cíle. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy