Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil peníze, které Ministerstvo školství (MŠMT), Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy používaly v letech 2008 až 2015 na propagaci projektů podporovaných z evropských fondů.
Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 milionů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů. Ty měly u široké veřejnosti zvýšit povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech. Povědomí o pomoci z těchto evropských peněz se ale přesto mezi občany nezměnilo.
Vyplývá to z dostupných průzkumů a hodnotících zpráv o dopadu těchto propagačních a komunikačních aktivit, které NKÚ vyhodnotil. Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva.
Například z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. Jak v roce 2011, tak o dva roky později vědělo o fondech EU zhruba 74 % obyvatel České republiky. Když se kontroloři zaměřili na to, jestli se zvýšilo povědomí lidí o kontrolovaných operačních programech, zjistili, že povědomí veřejnosti o nich se nezvýšilo, v případě OP VaVpl dokonce kleslo. Oproti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné, a to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz.
Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které byly zaměřeny na širokou veřejnost a propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za celkem 138 milionů korun ale neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo.
"V televizních spotech také často chyběly informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala Česká republika ze svého rozpočtu. V případě OP VaVpI televize a rádia většinu spotů vysílaly až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech," informuje nku.cz.
Nedostatky pak kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené. V řadě případů Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená.
Ministerstvo školství dnes na svém webu uvedlo, že se povědomí lidí o dotačních programech výrazně zvýšilo. "U široké veřejnosti se míra podpořené znalosti OP ke konci programového období (únor 2014 - říjen 2015) více než zdvojnásobila," sdělil úřad.
Témata: NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad), eurofondy, ministerstva, Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Související
9. září 2024 10:31
26. srpna 2024 9:13
6. listopadu 2023 20:10
3. dubna 2023 8:28
27. března 2023 8:24
25. prosince 2022 8:14