reklama

Úřad tak reagoval na kritiku, že obtížnost zkoušky v pondělí neodpovídala výuce na dálku. Za kvalitu testů podle mluvčí zodpovídá Cermat. Upozornila zároveň, že testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost žáků.

Deník Právo dnes upozornil, že se na facebooku hromadí stížnosti, že byl při prvním termínu přijímacích zkoušek na čtyřleté obory příliš těžký test z matematiky. Deváťáci a rodiče se zlobí, že Cermat nevzal v potaz distanční výuku, jíž byly deváté ročníky podrobeny skoro celý rok. Cermat pak vydal prohlášení, že věc předal ministerstvu školství, uvedl deník.

"Ministerstvo školství samozřejmě vnímá, že situace žáků základních škol je v letošním roce mimořádně složitá," uvedla Lednová. Nyní se podle ní budou výsledky testů standardně kontrolovat a v úterý 18. května se sejde validační komise, která bude mít například možnost uchazečům uznat případné sporné úlohy nebo jejich části. "Finální zveřejnění výsledků pak proběhne dle plánu 19. května," sdělila.

Za kvalitu a využitelnost testů při přijímacím řízení podle ministerstva zodpovídá Cermat. "Právě on je garantem toho, že na jejich sestavování se podílejí jak odborníci, tak učitelé z praxe, kteří byli seznámeni s možnostmi distančního vzdělávání v průběhu tohoto školního roku," uvedla mluvčí. Doplnila, že u jednotných přijímacích zkoušek není státem daná hranice pro přijetí na školu. Testy jsou pro všechny uchazeče stejné a mají srovnávat úroveň žáků podle jejich úspěšnosti. Pokud se žáci přihlásí na dvě školy, počítá se jim pro obě stejný výsledek, a to ten lepší z obou pokusů.

Na kritiku přijímacích testů dnes reagoval také školský expert a místopředseda ODS Martin Baxa. Aktuální reakce rodičů podle něj ukazují, jako by Cermat nebral ohledy na to, čím si žáci prošli. "Důrazně žádáme, aby ministerstvo školství a Cermat přesně doložily, jak se do přípravy testů promítlo obtížné období neplnohodnotné výuky a jak se to promítne při hodnocení testů," apeloval.

Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová v lednu uvedla, že ministerstvo mělo požadavek upravit testy tak, aby neobsahovaly látku posledního ročníku, kterou studenti probírali dálkově. Podle ní ale není taková redukce možná. Jelikož neexistují jednotné učební plány škol, nedá se spolehlivě určit, co se v posledním půlroce učilo, vysvětlila.

Odborníci dlouhodobě poukazují na to, že jsou jednotné přijímací zkoušky problematické. Podle zástupců základních škol není úkolem školy příprava na testy. Většinou žákům doporučují přípravné kurzy, protože se v testech vyskytují například zvláštní druhy příkladů a chytáků.