Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pojišťovny od dubna nebudou hradit praktikům telefonickou konzultaci samostatně

Čekárna v ordinaci, ilustrační foto
Čekárna v ordinaci, ilustrační foto
Foto: Roman Veselý / INCORP images

Zdravotní pojišťovny nebudou od 1. dubna hradit praktickým lékařům konzultace na dálku, například telefonicky nebo e-mailem, jako samostatný výkon. Budou stejně jako dříve součástí měsíční platby, kterou dostávají za každého registrovaného pacienta.

Dočasně je měli proplácené v době pandemie covidu-19 stejnou částkou jako návštěvu v ordinaci. Ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Zdeněk Kabátek v tiskové zprávě uvedl, že pojišťovna se sdružením lékařů zahájila debatu o podmínkách, za kterých by mohla být tato platba znovu zavedena.

"Faktem je, že toto opatření bylo přijato bez širší diskuse. Řešili jsme akutní problém a omezili na nezbytné minimum kontakty lidí v době kulminující epidemie. Distanční kontakt v medicíně nemůže nahradit ten osobní, jsou ale určitě případy, a uplynulé dva roky nám to jasně ukázaly, kdy o takové formě péče uvažovat zcela realisticky lze," uvedl Kabátek.

Organizační opatření, které tuto možnost zavádělo, začalo platit v září 2020. Podobně jako praktičtí lékaři mohli pojišťovna i telefonické a další vzdálené konzultace vykazovat i ambulantní specialisté. Těm zůstává původní výkon z doby před koronavirem, desetiminutová telefonická konzultace.

Podle průzkumu VZP více než polovina lidí v době pandemie oslovila lékaře telefonicky a téměř čtvrtina e-mailem. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že by rády tuto možnost kontaktu s ordinací využívaly i do budoucna.

Nejvíc tuto možnost lékaři využívali v době, kdy byla epidemie v Česku nejsilnější. Od září 2020 do dubna 2021 vykázali praktičtí lékaři více než 3,65 milionu těchto výkonů. Jen za březen 2021 pak byl počet takových kontaktů vyšší než 585.000.

S tím, že je třeba přínosy telemedicíny pro pacienty dál vyhodnotit, souhlasí Svaz zdravotních pojišťoven, který sdružuje šest menších pojišťoven mimo VZP. Některé telefonáty s pacienty za konzultace ale podle něj není možné považovat.

"S ústupem pandemie covid-19 a s nutností šetřit přehodnocují pojišťovny i některé problematické úhrady za telefonní konzultace. Zjevně byly totiž konzultace zdravotního stavu vykazovány i u běžných hovorů a samotné úkony byly často dokládány nedostatečně," uvedl výkonný ředitel svazu Martin Balada.

Podle něj svazové pojišťovny v současné době podporují hlavně videokonzultace, lékařům nabízejí úpravy smluv. Zapojilo se jich podle svazu několik stovek. Telemedicína je podle Balady efektivní z pohledu využití času a kapacit hlavně u jednodušších či opakovaných úkonů, například při průběžné péči o chronické pacienty. První prohlídka ale musí být vždy v ordinaci osobně.

Témata:  zdravotní pojišťovny lékaři

Související

Aktuálně se děje

22. února 2025 13:02

Daňové přiznání za rok 2024: Do kdy jej podat a jak jej zaplatit?

Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob je povinností pro každou fyzickou osobu, která má daňovou povinnost v České republice, a to jak pro rezidenty, tak pro nerezidenty, přičemž u nerezidentů se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů v ČR. Při podávání přiznání musíte zahrnout všechny příjmy, s výjimkou těch, které jsou od daně osvobozené, nebo těch, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Policie ČR, ilustrační foto

Útok v Hradci: Česko truchlí za oběti vraždy

Královéhradeckem se šíří smutek, hněv i strach. Tragédie, která se ve čtvrtek ráno odehrála v místním obchodě, zasáhla nejen blízké obětí, ale i širokou veřejnost. Dvě prodavačky, 19letá dívka a 38letá žena, se staly oběťmi brutálního útoku 16letého mladíka, který si je podle všeho vybral zcela náhodně.