reklama

Canadairy nahradí dva švédské letouny Air Tractor, které dorazily před týdnem a dnes odletí. V Českém Švýcarsku italská letadla zasahovala už minulý týden ve čtvrtek a podle hasičů byla výraznou pomocí. Pak se vrátila do Itálie, kde také vypukl požár.

"Požádali jsme o pomoc a Itálie nám opět letadla nabídla," uvedl Kavka. Zda se podařilo všechna ohniska v Itálii uhasit, není jasné. Stále tam však hrozí riziko vzniku dalších požárů. Mluvčí doplnil, že letouny budou v Českém Švýcarsku zasahovat tak dlouho, jak bude potřeba.

Italská letadla po jejich odletu před týdnem nahradily letouny ze Švédska, které také nabírají vodu přímo z vodní hladiny. Uzavřeno tak od minulého týdne zůstává jezero Milada u Ústí nad Labem, kde vodu nejprve čerpaly italské speciály a teď ji tam čerpala švédská letadla. Stroje Air Tractor ze Švédska, které dnes odlétají, dokážou pojmout 3000 litrů vody, tedy o polovinu méně než letouny Canadair.

U rozsáhlého požáru v národním parku České Švýcarsko zasahuje také několik helikoptér, dvě policejní, dvě armádní a dvě ze Slovenska. S hašením pomáhal i vrtulník Black Hawk z Polska. Nasazeny jsou i české antonovy, ty ale například ve čtvrtek hasit nepomáhaly.

Na místě je už desátý den tým slovenských hasičů, aktivně se podílí na zásahu v rezervaci na Děčínsku. Kvůli přetrvávající potřebě hasičů ze Slovenska se tým vystřídá s další skupinou tuto sobotu. "Z české strany jsme byli zároveň požádáni o čtvrtou nádrž fireflex, kterou do zasažené lokality přivezou střídající hasiči," uvedli slovenští hasiči na facebooku. Kavka na dotaz ČTK uvedl, že jeden ze slovenských vrtulníků v sobotu poletí na pravidelný servis, zasahovat bude dál slovenský Black Hawk.

Požár v národním parku zasáhl plochu o velikosti asi 1060 hektarů, hasičům se ji podařilo do čtvrtka zmenšit asi na 440 hektarů. Na místě je 1000 zasahujících záchranářů, pomáhá také policie a zdravotníci.

Podle údajů italské civilní ochrany oba canadairy nalétaly nad českým územím 16 hodin a provedly 43 shozů. Na oblast postiženou požárem v Českém Švýcarsku vypustily 258.000 litrů vody.

Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.

Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá. Vzdálenost jezera Milada od Hřenska je asi 30 kilometrů.

Itálie patří k největším provozovatelům canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko.

Ohnisko nad Hřenskem se podařilo z větší části hasičům uhasit

Nad Hřenskem se přes noc rozhořelo plamenem jedno ze skrytých ohnisek. Hasičům se ho již povedlo z větší části uhasit, uvedl dnes dopoledne jejich mluvčí Martin Kavka. V národním parku České Švýcarsko hoří už třináctý den. Stále hoří na několika stech hektarech, celkem požár zasáhl plochu o 1060 hektarech.

"Na místo jsme přeskupili část jednotek a posílili tuto oblast. Před osmou ranní byla všechna ohniska prakticky uhašena, pracujeme na jejich úplném dohašení," sdělil k zásahu nad Hřenskem Kavka. Také dnes se budou hasiči soustředit na oblast u Pravčické brány a Bouřňáku, kde činí zasahujícím problém podloží, které jde obtížně uhasit.

Přes noc hasiči přeskupili síly a prostředky blíž k místům, kde se ohniska objevují. Dnes budou zasahovat hlavně směrem na sever od řeky Kamenice. Zásah hasičů komplikují vysoké teploty. Záchranáři se musí častěji střídat, proto jich je v Českém Švýcarsku dál zhruba 1000. Podle meteorologů se mají dnes teploty vyšplhat až k 31 stupňům. Odpoledne a večer očekávají ojedinělý výskyt bouřek doprovázených kroupami či nárazovým větrem. Během hašení se zranilo 87 hasičů, většina lehce.

Hasiči dnes opět vyslali vrtulníky v tzv. vláčku, kdy létají v řadě za sebou a shazují vodu pouze na jedno konkrétní místo, tedy ve větším množství. Létá jich pět. Taktika vláčku se osvědčila už ve čtvrtek. Nasazeny jsou ještě dnes dopoledne švédská letadla, která odpoledne vystřídají letouny Canadair z Itálie. Naopak slanění speciálně vycvičených lezců z vrtulníků na průzkum skrytých ohnisek v těžko přístupném terénu v okolí Pravčické brány se nevydařilo, helikoptéry ohniska rozdmýchávala. Dnes se tam pokusí lezci dostat ze země. Jejich úkolem bude proklestit cestu a případně tam také vytvořit čerpací stanoviště pro helikoptéry.