Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

RECENZE: Warcraft potěší hlavně hráče, ostatní se tak bavit nebudou

Film Warcraft: První střet
Film Warcraft: První střet
Foto: CinemArt

RECENZE - Filmy natočené na motivy herní předlohy to nemají jednoduché. Prakticky žádný takový snímek zatím nesklidil velkou dávku popularity a nejen že nezaujal běžné diváky, ale mnohdy příliš nenadchl ani zaryté hráče. To druhé u Warcraftu rozhodně neplatí, jestli ale nejočekávanější hit letošního roku sedne i divákům neznalým herní předlohy je otázkou.

Příběh fantasy světa Warcraft pocházejícího z dílny vývojářského studia Blizzard Entertainment je jednoduše řečeno spletitý a dlouhý. Pro tvůrce tedy zřejmě nebylo jednoduché vybrat jednu pasáž, z níž posléze natočili film, který sám o sobě vypadá na první pohled epicky, v rámci celé hry a jejího příběhu je ale pouze kapkou v moři. To však hráčům zřejmě nevadí a rádi se vydají na pomyslnou cestu do historie, tedy do doby, kdy se začaly propojovat dva světy, Outland a Azeroth.

Ten první je zničený a tamní obyvatelé, orkové, hledají nové místo k žití. Tím se má stát právě Azeroth obývaný aliančními lidmi, elfy trpaslíky a dalšími stvořeními. Alianci se pochopitelně příliv nových nezvaných hostů nelíbí, zejména ve chvíli, kdy zjistí, že orskská Horda je plná brutálních a krvežíznivých bojovníků lačnících po adrenalinu a vzrušení, po krvi a boji.

Celý příběh Warcraftu je, jak už bylo řečeno, spletitý a hravě strčí do kapsy všechny současné populární fantasy, jedno si ale zachovává v rámci celé své šíře. Ukazuje totiž, že hranice mezi dobrem a zlem není vždy jasná a nic zkrátka není černobílé. A právě s touto myšlenkou pracuje i režisér Duncan Jones, který i Hordu vykreslil v takové podobě, s níž bude řada diváků sympatizovat.

Vedlejší role ve filmu nehledejte

Válka mezi lidmi a orky je na spadnutí a na straně Hordy ji navíc komplikují mocenské souboje v rámci jednotlivých klanů. Právě na nich snímek demonstruje nejednoznačnost určení dobra a zla. Situace ale není lepší ani v opačném táboře, do něhož kamera plynule přechází a střídavě nám tak ukazuje dění v obou frakcích. Následně ale divák zaregistruje prakticky permanentní přítomnost hlavních postav, která až do konce filmu nezmizí.

Boje a kouzla jsou skvělým doplňkem, ale film a i herní Warcraft jako takový je zejména o příběhu, který táhnou dopředu právě stěžejní charaktery. Těch je i ve snímku poměrně hodně a leckdo se v nich může brzy ztratit, uklidnit ho proto může fakt, že rolí vedlejších je tu jako šafránu.

Fanoušky herní předlohy snímek bezesporu nadchne. Byť je příběh mírně upraven, zarytí hráči si vystačí s legendárními postavami jako je Lothar, Medivh, Gul'dan nebo Khadgar, které doplní řada drobných vtípků v podobě mrlmajícího Murlocka nebo proměněné ovce. Podíváme se i do Dalaranu, Karazhanu, Stormwindu nebo Ironforge, zkrátka si užijeme skutečnou podívanou, kterou jsme doposud mohli prožívat jen na obrazovkách počítače.

O poznání menší zážitek si z kina odnesou návštěvníci s elementární nebo nulovou znalostí světa Warcraft. I na ty čeká epický příběh, kterému vzhledem k množství informací a dějových zvratů příliš nesedla krátká stopáž, jeho hlavní náplní ale zřejmě budou zejména bojové scény obdařené povedeným soundtrackem. Ty ale například v porovnání s trilogií Pán Prstenů značně pokulhávají a nedokáží ani vyvolat podobně temnou atmosféru.

Zdroj: YouTube

Kouzla? Samozřejmě nechybí

Kombinace hraného a animovaného stylu místy působí příliš přitažlivě na to, aby v divákovi vzbudily negativní emoce připomínající strach z velkých zelených orků a jejich krvelačné nenávisti. Na druhou stranu je nutno bez obalu přiznat, že města a krajina vypadají doslova úchvatně.

Zajímavou roli hrají v celém příběhu mágové, které Warcraft vykreslil v té nejlepší možné formě. Modré a zelené oči, blesky, proudy magické energie, to vše dotváří epičnost příběhu a zároveň zprostředkovává ty nejlepší "katastrofické" scény z celého filmu. A právě to si nejspíš z kina odnesou jako hlavní devízi filmu diváci Warctaftem nepolíbení.

Nejde o to, že by byl příběh nezáživný nebo herecké obsazení špatné, jednoduše to ale pro běžné diváky není až tak chytlavé. Mnohem více by možná zaujal například příběh lovce démonů Illidana nebo nebo bývalého prince Arthase, následně Krále Lichů, kteří mají ve světě Warctaft také obrovskou roli, ty se ale odehrávají až o mnoho let později a tvůrci zřejmě považovali za nutné nejprve vysvětlit příběh mezi orky a lidmi.

Jiných příběhů ze světa Warcraft se možná dočkáme v dalších pokračováních, otázkou však zůstává, jestli nějaká taková vůbec budou. Záviset bude zejména na tržbách a přijetí, které je zatím velmi rozporuplné. zatímco fanoušci mají jasno a film jejich očekávání naplnil, kritici negativními recenzemi nešetří. Mezi oběma póly se potácí diváci, kteří doposud o střetu mezi Aliancí a Hordou neměli ani tušení, a právě jejich hlas bude hrát velkou roli v tom, jestli se na Azeroth ještě někdy vypravíme nebo ne.

Ta současná pouť ale rozhodně stojí za to, pokud prahnete po neotřelé fantasy se silným základem a neukončeným, avšak spletitým příběhem. Pokud ale chcete u filmu jednoduše vypnout a soustředit se na rozlehlé scenérie či akční bojové scény, poohlédněte se raději někde jinde. Jedno prvenství si ale Warcraft odnese, bezesporu jde o nejlepší film natočený podle herní předlohy.

Celkové hodnocení: 70 %

WARCRAFT: PRVNÍ STŘET

Fantasy / Dobrodružný / AkčníUSA, 2016, 123 min

Režie: Duncan JonesScénář: Duncan Jones, Charles LeavittKamera: Simon DugganHudba: Ramin DjawadiHrají: Ben Foster, Travis Fimmel, Dominic Cooper, Paula Patton, Toby Kebbell, Robert Kazinsky, Daniel Wu, Clancy Brown, Ben Schnetzer, Ruth Negga, Burkely Duffield, Daniel Cudmore, Callum Keith Rennie, Ryan Robbins, Patrick Sabongui, Andre Tricoteux, Christian Sloan, Elena Wurlitzer

Témata:  recenze film Warcraft: První střet

Související

Aktuálně se děje

12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Seriál Pán prstenů

Embracer a 'Pán prstenů': Jak slavná sága přispívá k poklesu zisků?

Švédská herní společnost Embracer, vlastnící práva na „Pána prstenů“ a další Tolkienova díla, zaznamenala 10% pokles tržeb v zábavní divizi, což je důsledkem nižší aktivity kolem těchto značek. Společnost to přičítá nedostatku nových produktů a omezené nabídce. Přesto věří, že univerzum „Pána prstenů“ má dlouhodobý potenciál stát se klíčovým zdrojem příjmů.