reklama

Na takový jeden let zavzpomínal pro news.com.au pilot USAF, linkový pilot a letecký inženýr Ron Wagner. „Letěli jsme tenkrát s jedním senátorem z Arkansasu, když se to stalo. Byli jsme v 900 metrech, byla noc a hustá oblačnost. Nic jsem neviděl. Okénka v kokpitu byla, jako by je někdo přetřel černou barvou.“

Wagner dírou v oblacích viděl osvětlenou přistávací plochu a již se chystal letiště požádat o navádění na přistání, když se znovu ocitl ve tmě. „Vysílačkou jsem ohlásil, že jsem ztratil vizuální kontakt, přerušil přistání a žádám o nové navedení. Ale z vysílačky se nikdo neozval!“

Na navigačních přístrojích se objevila červená kontrolka. Znamenalo to, že letadlo ztratilo signál s pozemními naváděcími systémy. Vysílačka mlčela. Červená se objevila i na transpondéru, zařízení, které hlásí na zem polohu letadla. Znamenalo to, že letoun není zaměřen radarem. Letiště se stále neozvalo a Wagner začínal být nervózní.

Teprve o chvíli se z letiště ozvali na nouzové frekvenci. „Měl tam obrovské zemětřesení a vypadl jim proud,“ vzpomíná dnes Wagner, „Po pár minutách se jim podařilo obnovit dodávky a my jsme mohli přistát.“ Takže ano, letadlo skutečně může ohrozit zemětřesení, i když otřesy samozřejmě nepocítí.