reklama

Vědci tvrdí, že pití čaje může snížit pravděpodobnost vývoje diabetu 2. typu až o 25 procent, pokud denně vypijete tři nebo čtyři šálky. Předpokládá se, že antioxidanty a sloučeniny hořčíku, které jsou v čaji, pomáhají udržet správnou váhu.

Čaj pomáhá snížit riziko vzniku rakoviny vaječníků. „U žen, které pijí každý den jeden šálek čaje, se riziko tohoto onemocnění snižuje až o 10 procent,“ tvrdí studie, o které informuje telegraph.co.uk. Vědci dále zjistili, že tři šálky čaje denně jsou prevencí srdečních chorob či mrtvice, léčí akné, chrání před glaukomem, demencí a mírní alergické reakce, především na pyl.

Někteří odborníci jsou ovšem toho názoru, že zdravotní benefity čaje jsou nadhodnocené. Zdůrazňují například, že lepší způsob, jak hydratovat pokožku, je pít vodu. Ta je také prospěšnější pro střeva.

Zelený čaj obsahuje kofein, není proto vhodný pro osoby s citlivostí na kofein a neměly by ho ve velkém pít ani těhotné a kojící ženy. Podobně je to s černým čajem. Kofein v něm obsažený podle lékařů přispívá k tuhnutí tepen.

Podle studie Univerzity v Glasgow by se měli mít na pozoru muži. Pokud pijí víc jak sedm šálků čaje denně, zvyšuje se u nich o 50 procent riziko rakoviny prostaty. Vyvarujte se i pití příliš horkého čaje. Podle studie zveřejněné v British Medical Journal totiž v takovém případě roste o 70 a více procent (!) riziko rakoviny jícnu.

Pokud dlouhodobě pijete litr čaje denně, hrozí vám skeletální fluoróza, která deformuje kosti a klouby, což je nesmírně bolestivé. Při této nemoci může být poškozena i zubní sklovina.

Abychom ale jen nestrašili. Možná ten nejlepší důvod k pití čaje (s mírou) byl objeven v roce 2009. Vědci tehdy zjistili, že už samotný úkon v kuchyni, kdy jste si prostě „dali vodu na čaj“ snižuje hladinu stresu až o čtvrtinu.

reklama