reklama

Turisté včetně obyvatel České republiky se na svých cestách především do exotických zemí mohou velmi často setkat s nabízením divokých zvířat pro pobavení lidí, jako jsou nejrůznější pouliční show, mazlení či fotografování se se zvířaty za peníze. V této době, kdy jsou sociální sítě každodenní součástí života většiny lidí a kdy turismus zažívá dramatický rozvoj, je nabízení volně žijících živočichů k vyfocení a sdílení těchto pro mnohé exotických a dobrodružných fotografií na internetu hnacím motorem úbytku divokých populací. To pak v důsledku může vést až k vyhubení celých druhů.

Členové týmu The Kukang Rescue Program se proto vydali na ostrov Phuket v Thajsku zdokumentovat tamní současnou situaci nelegálního nabízení ohrožených a chráněných poloopic outloňů pro vyfotografování turistům za peníze. Je všeobecně známo, že tato činnost je na Phuketu, jedné z nejznámějších a nejfrekventovanějších thajských turistických destinací, poměrně častá.

img-responsive

Outloň v rukou turistky. Autorka: Lucie Čižmářová | foto: The Kukang Rescue Program

„Kromě pořízení dokumentačního videa a fotografií byl proveden i krátký průzkum mezi turisty, kteří se o nabízené outloně zajímali. Cílem bylo zjistit, zda vědí, o jaké zvíře se jedná, že jsou outloni ohrožení a chránění a že focením se s nimi a sdílením fotografií na sociálních sítích i jinde na internetu podporují ilegální aktivity a ohrožují divoké populace těchto primátů," popisuje průběh a motivace monitoringu František Příbrský, ředitel organizace The Kukang Rescue Program a terénní zoolog Zoo Ostrava. Podle dostupných informací totiž outloni, které obchodníci nabízejí turistům, pochází z divoké přírody. „Většina dotázaných přiznala, že o problému ilegálního obchodu s outloni a o tom, co s sebou nese, nevědí a pokud by věděli, nikdy by se s outloněm nefotili. To nás jen utvrzuje v tom, že snaha o vzdělávání a šíření osvěty je pro ochranu outloňů i dalších divokých zvířat zcela zásadní," vysvětluje Lucie Čižmářová, koordinátorka veterinární péče programu Kukang, terénní zooložka Zoo Olomouc a fotografka, a dodává: „Bohužel však mezi turisty byli i tací, kteří o ohroženosti a chráněném statusu outloně věděli, ale byli k problému lhostejní a nejspíš s vidinou nadšených ohlasů na svém instagramovém či facebookovém účtu si selfie s outloněm i přesto pořídili."

Outloni jsou noční jedovatí živočichové, kterým jsou na černém trhu velmi často vytrhávány či uštípávány zuby, aby nepokousali budoucí majitele či turisty, kteří se s nimi fotí. Dle odhadů se však až 9 z 10 outloňů odchycených v přírodě ke konečnému majiteli nedostane, neboť uhyne při přepravě či v důsledku špatných podmínek zvířecích trhů.

I přesto, že jsou outloni divocí, noční a jediní jedovatí primáti na světě, ohrožuje je především nelegální obchod s domácími mazlíčky. Na tuto problematiku upozorňuje kampaň "I Am Not Your Toy!" (v překladu „Nejsem tvoje hračka!"), kterou organizace The Kukang Rescue Program spustila v reakci na tento rozšířený problém. Tato celosvětová kampaň je zaměřena proti popularizaci outloňů jako domácích mazlíčků na internetu. 

Jako součást této kampaně a návod, jak se vyhnout nevědomému podporování mnohdy ilegálního využívání divokých zvířat na cestách do exotických oblastí, vytvořil záchranný program Kukang leták „Zodpovědný turismus". Stáhnout si ho lze na webových stránkách záchranného programu Kukang na http://kukang.org/cz/zodpovedny-turismus. V tištěné formě je leták k dispozici například na prodejně Cestovatelskýobchod.cz či v hotelu Holiday Inn na Letišti Václava Havla v Praze.

Partnery záchranného programu Kukang jsou Zoo Ostrava, Zoo Olomouc, Zoo Liberec, Zoo Hodonín a Zoo Wroclaw.

Loading...

0 komentářů Napište svůj názor

reklama