Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zeman se rozpovídal o kanálu Dunaj-Odra-Labe. FIscher ho podpořil

Miloš Zeman, prezident České repubilky
Miloš Zeman, prezident České repubilky
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Polsko a Slovensko se podle prezidenta Miloše Zemana staví kladně k možnému vybudování kanálu, který by propojil Dunaj, Odru a Labe. Někteří rakouští ministři váhají a v Česku se připravuje k projektu studie. Zeman to řekl na dnešním česko-rakouském obchodním fóru. Zároveň zopakoval, že projekt je jeho snem. Rakouský prezident Heinz Fischer jej podpořil.

Už loni informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) prezidenta, že ministerstvo vypsalo zakázku na zpracování studie proveditelnosti stavby, a slíbil, že letos bude jednat s Ředitelstvím pro dopravu EK, zda je šance tento projekt vrátit do seznamu prioritních staveb TEN-T. O projekt se prý zajímají také čínští investoři.

"Každý politik se obává, pokud má diskutovat o dlouhodobých projektech, protože nakonec skončí v rukou jeho následovníků. A proto je odpor proti dlouhodobým projektům. Ale tyto projekty vytváří ekonomickou historii. A já doufám, že rozumné sny budou naplněny, protože život bez snů je nudný a šedý," uvedl dnes Zeman.

Fischer následně souhlasil, že v politice jsou vize důležité. "Vize musí být silná a přesvědčivá. Je mnoho zastánců, ale i oponentů, a jen historie ukáže, kdo měl pravdu," řekl Fischer Zemanovi.

Projekt na stavbu kanálu počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a místním prohloubením řeky na německé straně. Dunaj by se s Odrou mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ ČR by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Stavba by podle předběžných odhadů měla vyjít na 400 miliard korun, z čehož velkou část má podle zastánců kanálu zaplatit Evropská unie. Ta ale s financováním této vodní cesty zatím nepočítá.

Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétnější plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil jen Baťův kanál.

Témata:  Miloš Zeman Heinz Fischer

Související

Aktuálně se děje

21. listopadu 2024 12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.