reklama

Vyplývá to z kvalifikovaných odhadů počtu Romů ve školách, které zveřejnilo ministerstvo školství. Údaje, které mají svědčit o úspěšnosti zapojování romských dětí do běžných základních škol, jsou každoročně předkládány Výboru ministrů Rady Evropy. 

Vyplývá to z rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti ČR, který v roce 2007 konstatoval nepřiměřeně časté posílání romských dětí do bývalých zvláštních škol.

Základní školy v ČR v aktuálním školním roce navštěvuje 33.858 Romů, což je 3,7 procenta z celkového počtu 906.000 žáků. Bezmála 29.000 z nich, tedy 85,4 procenta, se učí podle běžných osnov. Je to o 0,5 procentního bodu více než ve školním roce 2015/2016.

Počet Romů vzdělávaných podle plánů s nižšími nároky se meziročně snížil o 221 na 4318. Klesá i celkový počet dětí, které mají kvůli LMP upravené učivo. V aktuálním školním roce jich je 13.983, zatímco loni 14.810. Podíl Romů v této skupině žáků tak nyní činí 30,9 procenta, loni to bylo 30,6 procenta.

Na prvním stupni se děti s LMP od září 2016 vzdělávají podle individuálních plánů, nikoliv podle samostatné přílohy ke vzdělávacímu plánu pro ZŠ, která byla zrušena. V přechodném období podle ní mohou dokončit své vzdělání žáci na 2. stupni.

Lze tak rozlišit situaci na různých stupních ZŠ. Mezi žáky s upravenými výstupy používanými na 1. stupni je 26,2 procenta Romů. Příslušníci této menšiny tvoří 34,9 procenta žáků vzdělávaných podle přílohy. "Tento rozdíl může významněji indikovat pozitivní změnu v přístupu k diagnostice romských dětí, kdy je jim při selhávání v počáteční fázi základního vzdělávání méně často stanovena diagnóza LMP," uvedlo ministerstvo.

reklama