reklama

Facebook, na který už delší dobu tlačili němečtí politici, oznámil, že v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivosti příspěvků a označování falešných zpráv. „Naše úsilí se zaměřuje na distribuci unikátních falešných poplachů generovaných spammery," cituje server EUobserver zástupce Facebooku. Tento systém už měsíc funguje také ve Spojených státech.

Nově by pro uživatele mělo být snadnější ohlásit falešný obsah, zároveň budou zavedeny nové způsoby, aby už podvodníci nemohli vydělávat peněz z falešných zpráv. Na kontrole zpráv se bude podílet třetí strana zastoupená organizací zabývající se ověřováním faktů. Pokud domněnku o falešné zprávě potvrdí vnější kontrolor, bude daný příspěvek označen jako „sporný" a bude doplněn vysvětlením. Uživatelé zároveň obdrží varování, pokud budou chtít takovéto příspěvky sdílet.

Jak poukazuje server BuzzFeed, Berlín na Facebook tlačil také proto, že zemi letos čekají volby. I proto se očekává, že se internetem budou šířit falešné informace. Nová analýza serveru BuzzFeed News ukazuje, kancléřka Angela Merkelová je již cílem celé řady nepravdivého a zavádějícího obsahu šířeného právě na Facebooku.

Tento týden syrský uprchlík v Německu požádal o soudní příkaz proti sociální síti Facebook Poukazoval přitom na to, že se nepodařilo odstranit obsah, který jej obviňoval z terorismu. Minulý měsíc němečtí zákonodárci oznámili, že chystají zákon, který by umožnil vyměřit Facebooku za šíření falešných zpráv pokutu až půl milionu eur (13,5 milionu Kč).

„Když jsme zahájili tento proces v USA, řekli jsme si, že bychom jej časem měli rozšířit do ostatních zemí," uvedl mluvčí Facebooku pro BuzzFeed News. „Naslouchali jsme na naší komunitě a začali jednání s ostatními globálními partnery. Připravenost německých partnerů nám umožňuje zahájit testování v Německu."

Podle Facebooku je totiž důležité, aby se informacím na sociálních sítích dalo věřit. „Je důležité, aby komentáře a zprávy zveřejněné na Facebooku byly spolehlivé,“ cituje server The Local vyjádření společnosti. Němečtí politici už varovali, že falešné zprávy by mohly vydávat populistické strany a cizí národy. Jejich cílem by mělo být právě ovlivnění voleb.

Nezávislé a transparentní ověřování faktů navíc podle Facebooku může být nápomocným nástrojem pro žurnalistiku. Německá iniciativa by měla cílit pouze na „jednoznačně falešné zprávy“.

K podobnému kroku už loni v říjnu přistoupil také Google, který oznámil, že s falešnými zprávami a servery, které je publikují, zatočí pomocí omezování reklamy.

reklama