reklama

Novináři poukazují, že RT a především jeho šéfredaktorka Margarita Simonyanová opravdu rádi „žonglují s relativními čísly”. Uvádí například, že „popularita RT v Hongkongu a Tchaj-wanu roste rychleji než u Fox News". Nebo že v online prostoru RT překonává velké mezinárodní zpravodajské organizace, jak je Al Jazeera, Deutsche Welle, Voice of America, Euronews, France 24 nebo japonská NHK.

Právě pojem „online přítomnost“ je podle skupiny Bellingcat pro Simonyanovou „fetiš“. „Její oblíbené číslo je počet zhlédnutí na YouTube. První miliardu zhlédnutí (dále jen 'první zpravodajský kanál, který překonal miliardovou hranici') oslavovali ohňostrojem s obřími novinovými titulky. V jednom ze svých příspěvků na LiveJournal, Simonyanová napsala: 'Televizní stanice číslo jedna na YouTube má více než 2,5 miliardy zhlédnutí',“ píše server.

RT se také chlubí tím, že jde o nejsledovanější zpravodajský server na YouTube Jak ale skupina Bellingcat poukazuje - od kdy jsou zhlédnutí na YouTube ukazatelem úspěchu televizního kanálu? „RT je jediný kanál na světě, který říká, že to tak je. Nikdo jiný to nedělá, a chcete vědět proč?“ táží se investigativní novináři a dodávají, že počet shlédnutí lze snadno navýšit – stačí za to zaplatit.

„Neříkáme, že RT tímto způsobem zvýšilo počet zhlédnutí. Nejsme si ani jistí, jestli by to měli zapotřebí. Ale počet zhlédnutí na YouTube je extrémně nespolehlivá metrika, protože je snadno manipulovatelná,“ poukazuje autor analýzy. „Předpokládejme, že ty miliardy zhlédnutí, které RT shromáždilo, jsou od skutečných živých lidí, a ne filipínských robotů. Ale na co se tito lidé vlastně dívají?“ uvádí Bellingcat.

Skupina poukazuje, na to, že skupinu nejoblíbenějších videí, která se pohybují třeba kolem 400 miliónů zhlédnutí, tvoří zpívající bezdomovec s fenomenálním hlasem, zemětřesení, tsunami nebo velryba, která rozdrtila jachtu. „Z větší části nejde o videa z dílny RT, ale o nahrávky z telefonů, bezpečnostních kamer nebo klipů z jiných kanálů, na které RT umístí své logo,“ poukazují investigativní novináře.

„A nyní hlavní otázka: co má tohle všechno společného s uvedeným posláním RT 'komunikovat ruský pohled zahraničnímu publiku'? Tímto cílem se kanál chlubí na internetových stránkách a v četných rozhovorech s šéfredaktorkou Margaritou Simonyanovou. Jak mobilní telefon klip s bezdomovcem souvisí s 'komunikováním ruského pohledu zahraničnímu publiku'?" píše skupina Bellingcat. Poukazuje, že kanál na YouTube, který je hlavním zdrojem hrdosti šéfredaktorky na svou práci, jen málo kdy ukazuje to, co by doopravdy měl – výjimkou je třeba video zachycující Putina jako premiéra na návštěvě Dánska.

I kdybychom tedy připustili, že RT je nejúspěšnější televizní kanál na internetu a že jeho webové stránky jsou mnohonásobně populárnější než stránky Al Jazeery, poukazují novináři ze skupiny Bellingcat na další závažnou věc. „RT je více než kde jinde populární doma v Rusku. Simonyanová a jiní zastánci toho, aby RT získávala více peněz ze státního rozpočtu. Milují mluvení o tom, jak je proti Rusku vedena informační válka a jak je kanál RT zbraní proti ní - a proto nelze šetřit na jeho financování. Pak se ukázalo, že platíme našim nepřátelům za tuto zbraň ve svých měnách (pronájem kanceláří RT v zahraničí, platby americkým poskytovatelům za přenášení signálu RT, a tak dále), a potom nabíjíme tuto „zbraň" dřevěnými kuličkami a střílíme na sebe samotné," píše se ve zprávě.

„A po tom všem je velmi překvapivé, že průzkum organizace Pew Research (Simonyanová velmi ráda cituje výsledky průzkumů, pokud jí jejich výsledky vyhovují) ukazuje, že i přes údajnou masivní popularitu a účinnost RT, popularita Ruska po celém světě dosáhla svého minima,“ dodávají invetigativní novináři.