reklama

Kreml převzal populární termín „fake news“, tedy falešné zprávy, a červeným razítkem označuje ty informace západních mainstreamových médií, které se mu nelíbí a které jsou podle něj falešné – a to doslova. Nová sekce na stránkách ruského ministerstva zahraničí je podle popisku určena k „odhalování" toho, jak západní sdělovací prostředky šíří „nepravdivé informace" o zemi. 

V době zveřejnění, tedy ve čtvrtek, jich tam bylo jen pět – od agentury Bloomberg, The New York Times, NBC, Daily Telegraph, a Santa Monica Observer. Později k nim přibyla šestá zpráva ze serveru Financial Times. Informuje o tom server Vice News.

Pod každou „falešnou zprávou“ je vždy napsána informace: „Tento článek předkládá informace, které neodpovídají realitě". Podle mluvčí ministerstva zahraničí Marie Zacharovové bude ministerstvo označovat štítkem příběhy, kde bude chybět oficiální reakce ze strany ruské vlády, nebo ty, které citují anonymní a neověřené zdroje.

Nová iniciativa byla představena při projevu Zacharovové. „Budeme zveřejňovat příklady propagandistických falešných zpráv z různých sdělovacích prostředků a dávat k nim odkazy na zdroje," řekla bez konkrétnějších informací. Zároveň oznámila další novou iniciativu Kremlu - ruská armáda zřídila jednotky pro „informační operace", které mají chránit ruské národní zájmy.  Ministr obrany Sergej Šojgu uvedl, že nové útvary jsou podle něj mnohem účinnější, než veškeré dosavadní prostředky armádní kontrapropagandy.

A co vlastně považuje Rusko za „fake news“?

  • Bloomberg - Příběh o tom, že za hackování počítačů francouzského prezidentského kandidáta Emmanuel Macron byli zodpovědní ruští hackeři.
  • New York Times – Zpráva o tom, že Rusko tajně vypustilo novou řízenou střelu v rozporu s odzbrojovací dohodu o zákazu pozemních střel středního doletu.
  • Daily Telegraph – Zpráva, která cituje zdroj z britské vlády, podle kterého bylo Rusko zapojeno do spiknutí s cílem zabít černohorského premiéra v roce 2016.
  • NBC News – Příběh, který naznačuje, že se Kreml chystá předat Edwarda Snowdena do USA, aby si zajistil „přízeň" Trumpovy administrativy.
  • Santa Monica Observer - Příběh o „podezřelých okolnostech“, které obklopují smrt ruského velvyslance při OSN Vitalije Čurkina.
  • Financial Times - Zpráva o tom, že náměstek ruského ministra zahraniční Michail Bogdanov na schůzce s diplomaty EU žádal, aby EU poskytla desítky miliard na rekonstrukci Sýrie.


Alexej Venediktov, dlouholetý redaktor rozhlasové stanice Echo Moskvy ale západní novináře uklidňuje. „Neměli byste se vůbec bát," vzkázal listu New York Times . Dodal, že sdělovací prostředky by měly považovat začlenění na seznam ministerstva zahraničí za čest. Podle něj je to „jako medaile“.

1 komentář (Poslední 02.03. 18:35) Napište svůj názor

reklama