Přelomový pokus? Vědci poprvé opravili vadný gen lidského embrya

Zdravotnictví, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Washington - Studie, kterou dnes publikoval odborný časopis Nature poukazuje na práci oregonských vědců. Těm se vůbec poprvé úspěšně podařilo pozměnit „špatný" gen v lidském embryu, jehož vada vyvolává srdeční selhání ohrožující život.

Přestože šlo o laboratorní pokus na hony vzdálený klinické praxi, jde podle odborníků o milník v genetickém výzkumu, který v budoucnu může novorozence uchránit před dědičnými chorobami.

Úspěšný zásah je výsledkem výzkumu Oregonské univerzity, k němuž přispěli odborníci z Kalifornie, z Číny a Jižní Koreje. Vědci opravili desítky embryí s mutací, která vyvolává srdeční chorobu, jež v pozdějším věku může způsobit náhlou smrt. Kdyby vědci umožnili embryu další růst, vyhnul by se tomuto onemocnění nejen daný novorozenec, ale i jeho potomci. Hrozby mutací byly navíc zbaveny všechny geny.

Výsledek je povzbuzením pro všechny, kdo doufali ve využití lidských embryí k vědeckým výzkumům i klinickým účelům, uvedla biochemička Jennifer Doudnaová, která se na výzkumu podílela, pro deník The New York Times. Než ale ke klinickému využití dojde, čeká vědce ještě dlouhá cesta.

Budou-li další testy úspěšné, mají naději na zdravého potomka páry, kterým lékaři kvůli dědičným chorobám nedávali naději. Může jít o takové nemoci, jako je rakovina vaječníků, cystická fibróza nebo rané druhy Alzheimerovy choroby.

Vědci navíc podle The New York Times při výzkumu narazili na nečekaný objev: zjistili, že embrya se dokonce dokážou „opravovat" sama.

Oregonský test zároveň vyvolává vážné etické otázky, protože jde o klasický příklad genetického inženýrství, upozornil deník. Skeptici se obávají, že podobné zásahy mohou vést k pokušení „vyrábět" lidské bytosti obdařené žádoucí fyzickou či psychickou výkonností.

Témata:  genetika vědci USA

19. dubna 2024 16:38

Češi budou ve volbách do europarlamentu vybírat ze 30 uskupení

Všech 30 registrovaných uskupení bylo připuštěno k účasti v nadcházejících volbách do Evropského parlamentu v České republice. Ministerstvo neodmítlo žádnou z přihlášených kandidátních listin, s výjimkou jedné, která byla podána po uplynutí stanovené lhůty. Volby se budou konat 7. a 8. června.

Zdroj: Libor Novák