Londýn - Každoročně se obchodní řetězce i světové značky předhánějí v tom, kdo bude mít tu nejlíbivější vánoční reklamu. Letos se však divákům a zákazníkům obzvlášť nelíbí ta od řetězce Tesco. Někteří si na sociálních sítích stěžují, že na Vánoce je stále brzy, jiní v tom vidí zásadní problém - společnost vlastnící síť supermarketů do reklamy zahrnula i muslimy. O těch se ale ví, že Vánoce neslaví.
Letos se rozhodla společnost zabodovat hlavně s krůtou, která v českém prostředí nefiguruje jako tradiční vánoční jídlo. Ovšem v Anglii, odkud společnost pochází, si nedokáží bez pečeně představit sváteční stůl. Reklama je laděná do stylu, ve které si má zákazník představit, že nákupem drůbeže v Tescu si ušetří čas i nervy během svátku klidu, problém však nastane ve chvíli, kdy se na obrazovce objeví muslimská rodina a s úsměvem drží igelitové tašky s logem společnosti.
Někteří uživatelé na Twitteru stěžují, že tím společnost ublížila především křesťanům. "Vánoce jsou křesťanský svátek, muslimové ho ani neslaví," postěžoval si jeden uživatel na síti. Další mu přitakají a poukazují také na to, že dávat vánoční reklamu dva měsíce před samotnými svátky taky není nejlepší řešení.
Objevují se taky výtky, že společnost se snaží až přehnaně o politickou korektnost, přesto na některé národy zcela zapomněla. V reklamě se objevují rodilí Britové i cizinci, Evropané, přistěhovalci z Afriky, Turkové, muslimové, ale zcela se zapomnělo například na Asiaty nebo Židi, kterých je v Evropě taky hodně.
Židé sice Vánoce taky neslaví, ale na stejné roční období jim spadá osmidenní svátek Chanuka, kteří mnozí mylně považují za "židovské Vánoce". Spousta tradic Chanuky se však velmi podobá evropským zvyklostem během Vánoc. Ani v Asii nejsou křesťanské svátky nijak zakořeněné, ale Vánoce zde lidé slaví jako komerční svátek, při kterém si páry nebo přátelé uspořádají menší oslavu.
Tesco veškerá obvinění odmítá a odpovědělo kritikům, že Vánoce jsou pro všechny a každý by měl možnost oslavit svátek, pokud bude chtít. "V Tesco je každý zákazník vítán a naše společnost je hrdá na to, že Vánoce mají mnoho podob," uvedla firma v prohlášení.
Dále také uvedla, že reklama cílí na rozmanitost, ale že i přes rozdíly si můžeme všichni sednout ke stolu a společně slavit nad jídlem. Mnozí uživatelé pak směrem k Tescu posměšně dodali, že by tedy krůty měli dodávat i v Halal podobě, jinak si to muslimští zákazníci nekoupí.
Související
21. prosince 2020 10:01
28. února 2020 15:06
4. září 2018 20:30
16. července 2018 22:15
28. dubna 2018 17:11
2. října 2017 15:24