reklama
Uprchlíci se dál tlačí do Evropy? Musela proti nim zasáhnout policie! - anotační obrázek
Uprchlíci se dál tlačí do Evropy? Musela proti nim…

Americký Úřad pro národní jadernou bezpečnost (NNSA) realizuje od roku 2010, kdy byl posvěcen tehdejším prezidentem Spojených států Barackem Obamou, program na modernizaci jaderného arzenálu.

Ta spočívá ve vývoji „nového“ typu jaderné bomby B61-12, který má nahradit předchozí, již zastaralé modely, jež má americká armáda i NATO ve své výzbroji od roku 1968. Cílem má být nejen zachovat, ale i vylepšit bezpečnost a účinnost skladovaných jaderných zbraní, stejně tak jako členských zemí Aliance.

Hlavními výhodami B61-12 jsou její vyšší přesnost zajištěná snazší ovladatelností a redukcí oblasti zasažené radioaktivním spadem, minimalizace rizikových technologií, finanční úspory, menší rozměry ve srovnání s jejími předchůdci či použitelnost pro moderní americké bombardéry a německá Tornáda.

S výrobou tohoto typu bomby má být spojena také redukce jaderného arzenálu, a to až o 53 % k roku 2024, a budou v ní využity starší modely. B61-12 proto nepředstavuje další jadernou bombu, která by sloužila vedle těch stávajících. Nový model zároveň není opatřen jadernými hlavicemi, které by obsahovaly více obohacený uran či plutonium. 

V souvislosti s tímto projektem se objevují kontroverze týkající se například jak jeho nutnosti, tak i jeho financování. Některé členské státy NATO, jako například Německo, se staví k potřebnosti modernizace skepticky a považují ji za záležitost Spojených států, do které se nechtějí zapojovat. Americký Kongres, především jeho demokratická část, rovněž vyjadřoval obavy ohledně efektivity celého projektu z hlediska jeho financování.

Výše celkových nákladů není veřejně známa, což otvírá prostor pro spekulace, že dochází k výraznému navyšování rozpočtu a že se jedná o nejdražší vývoj jaderné zbraně v historii. Obavy panují i vzhledem k ruské reakci. Ti chápou modernizační projekt jako svědectví o legitimitě své jaderné politiky.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama