Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Už žádné sexistické reklamy? Andalusie zpřísní pravidla, holčičky nesmí svůdně pózovat

Vlajka Španělska
Vlajka Španělska
Foto: Pixabay

Sevilla - Za sexuální diskriminaci žen budou v jihošpanělské Andalusii považovány i reklamy, v nichž jsou holčičky zobrazovány namalované či oblečené jako dospělé ženy a ve svůdných pozicích.

Rada dohlížející na korektnost reklamy v Andalusii přitvrdila pravidla regulující reklamu. "Tímto dokumentem se jasně stanoví, co je ilegální reklama. Umožní nám to činit konkrétní kroky a žádat stažení takové inzerce či pokutovat provozovatele vysílání, pokud sexistickou reklamu nestáhne," řekla listu El País ředitelka rady Emelina Fernándezová.

Španělský zákon o reklamě, který v celé zemi platí od roku 1988, stanoví případy, které jsou považovány za sexuální diskriminaci. Reklama nesmí ženu zesměšňovat a diskriminovat a zobrazovat její tělo jako pouhý předmět zájmu, který nesouvisí s prezentovaným výrobkem. Žena nesmí být objektem násilí či mužské nadvlády a reklama nesmí vyzývat k explicitnímu použití daného výrobku jen pro ženu či jen pro muže, pokud ho lze užívat oběma pohlavími.

Andaluská rada pro rozhlasové a televizní vysílání navíc bude považovat za diskriminaci, pokud v reklamě na území této autonomní oblasti budou holčičky zobrazovány "hypersexuálně", tedy jako objekty sexuálního zájmu, namalované či oblečené jako dospělé a ve svádějících pozicích. V takovém případě může rada požadovat stažení reklamy z vysílání.

Andaluská rada rovněž sestavila 17 stereotypů, které se podle ní neustále opakují v médiích a mohou vést k sexuální diskriminaci. Jako přežívající zvyklosti, které škodí snahám o rovnoprávnost, uvedla andaluská rada například to, že žena je zobrazována jako jediná zodpovědná osoba za praktický chod domácnosti (jídlo či úklid). Často se objevuje jako ta, co není schopna kontrolovat své emoce, a je vybízena k neustálému zdokonalování svého těla, které je zobrazováno jako předmět mužské touhy.

Přežívajícím stereotypem je podle rady také zobrazování muže jako experta, dobyvatele a svůdce, který dokáže kontrolovat své emoce a je nešikovný na domácí práce.

Témata:  Španělsko reklama děti

Související

Aktuálně se děje

8:22

Jakub Prachař a úřady. Řeší někdo v Česku jeho mezinárodní skandál?

Mezinárodní ostudu si podle dostupných informací uřízl Jakub Prachař, když se stal aktérem konfliktu na palubě letounu z Prahy do Abú Dhabí. Dokonce se objevily zvěsti, že skončil v poutech. O tom by ale snad něco věděly úřady. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační fotografie.

Komentář

36 let od masakru na Náměstí nebeského klidu. Čína šíří svá chapadla po celém světě

Čínský režim 36 let po masakru na Náměstí nebeského klidu stále bezostyšně ignoruje odpovědnost za zločiny proti lidskosti a tvrdě potlačuje svobodu projevu. Místo vyrovnání se s vlastní minulostí rozprostírá své chapadla ekonomického a politického vlivu do celého světa. Pod rouškou investic a půjček uvádí státy do chudoby. Export autoritářských praktik je varovným signálem pro všechny demokracie – a nejen pro ně. Obětním beránkem čínského vlivu se stává už i Rusko.