Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Už žádné sexistické reklamy? Andalusie zpřísní pravidla, holčičky nesmí svůdně pózovat

Vlajka Španělska
Vlajka Španělska
Foto: Pixabay

Sevilla - Za sexuální diskriminaci žen budou v jihošpanělské Andalusii považovány i reklamy, v nichž jsou holčičky zobrazovány namalované či oblečené jako dospělé ženy a ve svůdných pozicích.

Rada dohlížející na korektnost reklamy v Andalusii přitvrdila pravidla regulující reklamu. "Tímto dokumentem se jasně stanoví, co je ilegální reklama. Umožní nám to činit konkrétní kroky a žádat stažení takové inzerce či pokutovat provozovatele vysílání, pokud sexistickou reklamu nestáhne," řekla listu El País ředitelka rady Emelina Fernándezová.

Španělský zákon o reklamě, který v celé zemi platí od roku 1988, stanoví případy, které jsou považovány za sexuální diskriminaci. Reklama nesmí ženu zesměšňovat a diskriminovat a zobrazovat její tělo jako pouhý předmět zájmu, který nesouvisí s prezentovaným výrobkem. Žena nesmí být objektem násilí či mužské nadvlády a reklama nesmí vyzývat k explicitnímu použití daného výrobku jen pro ženu či jen pro muže, pokud ho lze užívat oběma pohlavími.

Andaluská rada pro rozhlasové a televizní vysílání navíc bude považovat za diskriminaci, pokud v reklamě na území této autonomní oblasti budou holčičky zobrazovány "hypersexuálně", tedy jako objekty sexuálního zájmu, namalované či oblečené jako dospělé a ve svádějících pozicích. V takovém případě může rada požadovat stažení reklamy z vysílání.

Andaluská rada rovněž sestavila 17 stereotypů, které se podle ní neustále opakují v médiích a mohou vést k sexuální diskriminaci. Jako přežívající zvyklosti, které škodí snahám o rovnoprávnost, uvedla andaluská rada například to, že žena je zobrazována jako jediná zodpovědná osoba za praktický chod domácnosti (jídlo či úklid). Často se objevuje jako ta, co není schopna kontrolovat své emoce, a je vybízena k neustálému zdokonalování svého těla, které je zobrazováno jako předmět mužské touhy.

Přežívajícím stereotypem je podle rady také zobrazování muže jako experta, dobyvatele a svůdce, který dokáže kontrolovat své emoce a je nešikovný na domácí práce.

Témata:  Španělsko reklama děti

Související

Aktuálně se děje

22. února 2025 13:02

Daňové přiznání za rok 2024: Do kdy jej podat a jak jej zaplatit?

Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob je povinností pro každou fyzickou osobu, která má daňovou povinnost v České republice, a to jak pro rezidenty, tak pro nerezidenty, přičemž u nerezidentů se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů v ČR. Při podávání přiznání musíte zahrnout všechny příjmy, s výjimkou těch, které jsou od daně osvobozené, nebo těch, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy