Šest let po oznámení začátku stavby Nikaragujského průplavu, jenž by spojoval Tichý a Atlantický oceán a byl tak konkurencí svému panamskému protějšku, není po novém kanálu ani stopy.
Ačkoli ambiciózní plán kritizovaný zahraničními odborníky, ekology i místními obyvateli zřejmě ztroskotal, jeho důsledky na Nikaragujce stále dopadají. Vláda totiž projekt oficiálně neukončila, uvedla katarská televize Al-Džazíra.
V platnosti zůstávají zákony, které úřady přijaly při přípravě výstavby tohoto veledíla. Jako nejzásadnější se jeví ten, podle kterého může vláda vyvlastnit jakékoli potřebné pozemky stojící kanálu v cestě. Tisíce lidí se tak stále nacházejí v situaci, kdy mohou kdykoli přijít o svůj majetek. Občané proto požadují zrušení zákona.
Podle jedné z místních farmářek přišli před několika lety úředníci přeměřit jejich dům. Když obyvatelé protestovali, donutili je příslušníci národní gardy lehnout si na zem, bili je tyčemi a pokřikovali na ně nadávky. "Dokud je tato vláda u moci, nejsme v bezpečí. Kdokoli, koho seberou a dají ho do vězení, je v nebezpečí," uvedla farmářka.
Nikaragujský prezident Daniel Ortega plán výstavbu kanálu schválil v roce 2013. Investorem projektu, od kterého si Ortega sliboval zajištění práce pro desítky tisíc lidí a ekonomický boom, měla být čínská společnost HKND Group telekomunikačního magnáta Wang Ťinga. Cena kanálu byla odhadována na 50 miliard dolarů (v červnu 2013 asi 1,1 bilionu Kč).
Důvodů pro nezdar projektu bylo několik. Stavba by jednak byla výjimečně inženýrsky náročná, nový průplav měl být více než třiapůlkrát delší než v Panamě.
Panama také v roce 2017 přerušila vztahy s Tchaj-wanem a zahájila diplomatické styky s Čínou. V důsledku toho se Peking rozhodl na příští desetiletí podpořit rozvoj Panamského průplavu. Podle serveru opendemocracy.com tak přestalo být pravděpodobné, že by Čína investovala v blízké budoucnosti v Nikaragui. Někteří experti měli přitom již v době oznámení nikaragujského projektu podezření, že za HKND Group stojí čínská vláda.
Wang Ťing tak měl stále větší problémy doložit, odkud chce peníze na stavbu získat. Podezření na nedostatek financí potvrdily zprávy o tom, že se v dubnu 2018 bez vysvětlení přesunula z Hongkongu kancelář firmy Canal Development Group, která měla projekt realizovat. Společnost přitom neuvedla, kde se bude nacházet její nové sídlo.
V Nikaragui stále existuje úřad, který má na stavbu kanálu dohlížet. S jeho provozem se počítá i ve státním rozpočtu. Vedoucího úřadu se však nepodařilo novinářům opakovaně zastihnout a vláda neodpověděla na žádost o rozhovor. Plán výstavby průplavu se tak zdá být projektem duchů, uvedla Al-Džazíra.
Témata: Nikaragua, lodní doprava, Čína
Související
23. září 2018 10:06
1. srpna 2018 11:15
30. července 2018 19:32
24. července 2018 9:38
17. července 2018 21:03
9. července 2018 9:48