reklama

Důležité je podle doporučení učit na školách o romském holokaustu za druhé světové války, který má na svědomí nacistické Německo a jeho spojenci, ale i o dalších činech spáchaných na této menšině.

Na školách i mimo ně by se mělo podle Rady Evropy ale hovořit také o těch historických obdobích, v nichž Romové, Sintové či irští kočovníci nebyli v pozici obětí. Děti by se měly dozvídat též o pozitivním přínosu menšiny k regionálnímu, národnímu i evropského kulturnímu dědictví. Zapomínat by se nemělo ani na aktivní roli Romů a Sintů v protifašistickém odboji.

Doporučení vybízí členské státy Rady Evropy, aby bojovaly proti přetrvávajícím protiromským náladám a to právě lepší osvětou v hodinách dějepisu.

Výuka dějin Romů by se měla soustředit i na příspěvek této menšiny v hospodářské oblasti, především v oblasti obchodu, kovářství či chovu zvířat. O Romech a jejich kultuře by se však žáci neměli dozvídat jen v hodinách dějepisu, ale například i v občanské, výtvarné a hudební výchovy. Opomenout by se totiž nemělo ani romské kulturní dědictví včetně literatury, zbožnosti, hudby a různých tradic. Zdůraznit by přitom měli učitelé "nerovný přístup k sociálním právům", které tato menšina po staletí čelila.

Aby zabránila vzniku nenávisti, diskriminace a předsudků měla by se výuka na školách věnovat také otázkám propagandy a falešných informací, které se ve vztahu k Romům šíří na internetu a sociálních sítích, doporučila Rada Evropy.

Rada Evropy v posledních letech opakovaně vyzývala členské státy včetně Česka, aby zlepšily přístup Romů ke vzdělání a bydlení.

Rada Evropy vznikla v roce 1949 a je založena na mezivládní spolupráci 47 zemí. Zabývá se ochranou lidských práv, usiluje o posilování demokracie a principů právního státu. Rada Evropy není institucí Evropské unie.