Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Palestinci odmítli půjčku milionu vakcín od Izraele

Palestina, pásmo Gazy
Palestina, pásmo Gazy
Foto: Pixabay

Palestinská samospráva dnes odvolala dohodu, podle níž měl Izrael dodat Palestincům milion dávek vakcín proti covidu-19 výměnou za to, že Ramalláh dávky vrátí, až dostane objednané vakcíny. Izrael vakcíny začal na okupovaný Západní břeh Jordánu převážet již dnes.

Palestinská samospráva se ale nakonec rozhodla, že je nepřijme, což zdůvodnila tím, že vakcíny mají příliš brzké datum spotřeby. Informovala o tom agentura AP.

Izrael při oznámení dohody uvedl, že vakcíny "budou brzo expirovat". Konkrétní datum však nesdělil.

Palestinští činitelé se za dohodu dnes stali terčem ostré kritiky na sociálních sítích. Mnozí Palestinci je vinili, že přijali vakcíny, které nebudou odpovídat standardu a nebudou účinné.

Izrael, který své občany naočkoval rychle a mohl zrušit většinu epidemických omezení, byl v minulosti kritizován za to, že nepomáhá Palestincům. Pomáhat s vakcinací Palestincům v květnu doporučil ředitel na izraelském ministerstvu zdravotnictví Šezi Levi. Zdůvodnil to tím, že neočkovaní Palestinci ohrožují očkovací úspěch Izraele.

Podle palestinských úřadů dostalo zatím na palestinských územích aspoň jednu dávku vakcíny více než 436.000 lidí a 260.000 je očkováno úplně. Tyto údaje zahrnují i 100.000 palestinských dělníků, kteří pracují v Izraeli a jež nechal naočkovat Izrael. Údaje se týkají Západního břehu Jordánu i Pásma Gazy, tedy území se zhruba pěti miliony obyvatel.

Samospráva dostává vakcíny z programu COVAX určeného chudým zemím, kromě toho obdržela 100.000 očkovacích dávek z Číny a 58.000 z Ruska. Izrael poskytl k naočkování zdravotníků 5000 dávek vakcíny od firmy Moderna a 200 od Pfizer/BioNTech. Do Pásma Gazy zatím dorazilo 110.000 očkovacích dávek.

Témata:  Palestina Izrael očkování

Související

Aktuálně se děje

14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy