Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polsko dokáže přepravit pouze jeden až dva miliony tun ukrajinského obilí

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Polsko dokáže přepravit pouze jeden až dva miliony tun ukrajinského obilí měsíčně, nikoliv čtyři až pět milionů, jak by bylo potřeba, pokud se má svět vyhnout riziku, že nebude dostatek potravin. Řekl to dnes polský ministr zemědělství Henryk Kowalczyk. Ukrajina obilí vyvážela přes černomořské přístavy, ty ale kvůli rusko-ukrajinské válce teď blokují ruští vojáci.

Kowalczyk řekl, že Polsko nemá technické vybavení na to, aby si s tak velkým objemem obilí poradilo. V pondělí ministr ještě tvrdil, že Ukrajina si jako alternativní trasu pro vývoz svého obilí může zvolit právě Polsko. Uvedl také, že existují plány na založení ukrajinsko-polské firmy, která by se postarala o vývoz i převoz ukrajinského obilí, informuje dnes agentura PAP.

Eurokomisař pro zemědělství Janusz Wojciechowski v pondělí po schůzce s ministry zemědělství Polska, Ukrajiny a Spojených států řekl, že vývoz ukrajinského obilí by neměl klesnout pod čtyři až pět milionů tun měsíčně. Jinak podle něj hrozí, že ve světě nebude dostatek potravin.

"Polsko nemá technické vybavení na to, aby mohlo přepravovat čtyři až pět milionů tun ukrajinského obilí měsíčně. Úspěch by byl jeden až dva miliony tun," řekl dnes polský ministr.

Kowalczyk poznamenal, že Polsko bude moci upravit osm kontrolních stanovišť na hranicích, aby zajistilo převoz ukrajinského obilí. Dodal, že kvůli odlišnému rozchodu kolejí v Polsku a na Ukrajině bude potřeba obilí překládat na polské vagony a nákladní auta.

Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a některých dalších zemědělských plodin na světový trh, zemi se přezdívá obilnice Evropy. Kvůli blokádě přístavů tak vázne hlavně vývoz pšenice. Situaci komplikují i vedra v Indii, která je druhým největším producentem pšenice na světě. Země kvůli výraznému růstu cen pšenice na světových trzích minulý týden vývoz této komodity zakázala.

Německé dráhy se zapojily do pomoci s vývozem ukrajinského obilí

Nákladní divize německých drah DB Cargo se zapojila do pomoci s exportem ukrajinského obilí, které kvůli ruské invazi není možné vyvážet do světa přes černomořské přístavy. Dnes to oznámil německý ministr dopravy Volker Wissing. Nákladní vlaky umožní přepravu zemědělských produktů do přístavů v Severním moři a na Jadranu.

"DB Cargo se již podílí na zprovoznění železničního mostu, přes který bude moci v budoucnu proudit značné množství zemědělských produktů z Ukrajiny do severomořských a jadranských přístavů," řekl Wissing, který dnes jednal s evropskou komisařkou pro dopravu Adinou Valeanovou a americkým ministrem dopravy Petem Buttigiegem.

Šéf německé železniční společnosti Deutsche Bahn Richard Lutz uvedl, že tento drážní koncern již nyní na objednávku exportérů vyváží až tři vlaky ukrajinského obilí denně.

Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh, zemi se přezdívá obilnice Evropy. Kvůli blokádě přístavů tak vázne hlavně vývoz pšenice. Podle Valeanové je nezbytné vyvézt z Ukrajiny 20 milionů tun obilí, aby se předešlo nedostatečnému zásobování severní Afriky a Asie.

Eurokomisař pro zemědělství Janusz Wojciechowski v pondělí po schůzce s ministry zemědělství Polska, Ukrajiny a Spojených států řekl, že vývoz ukrajinského obilí by neměl klesnout pod čtyři až pět milionů tun měsíčně. Jinak podle něj hrozí, že ve světě nebude dostatek potravin. Polský ministr zemědělství Henryk Kowalczyk dnes řekl, že Polsko dokáže přepravit pouze jeden až dva miliony tun ukrajinského obilí měsíčně.

Témata:  Polsko zemědělství

Související

Aktuálně se děje

8:25

Tereza Ramba má být z nejhoršího venku. První informace o diagnóze

Mezi hvězdy šoubyznysu, které letos na podzim skončily v nemocnici, se nejnověji zařadila Tereza Ramba. O přesné podstatě svých problémů se nezmínila, fanouškům nicméně vzkázala, že je z nejhoršího venku. Jak zní její diagnóza? 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy