V 90. letech 20. století vědci za pomoci Hubbleova teleskopu odhadli počet galaxií v pozorovatelném vesmíru na přibližně 100 miliard. Skupina britských výzkumníků ale nyní toto číslo posunula na více než jeden bilion. Velkou část galaxií není prý nicméně možné současnými přístroji vidět.

"Kdo ví, jaké zajímavé věci najdeme, až objevíme tyto galaxie budoucími generacemi teleskopů?," řekl agentuře AP vedoucí týmu astrofyzik Christopher Conselice z univerzity v Nottinghamu.

K překvapivému závěru došli astronomové na základě nové analýzy záběrů Hubbleova vesmírného teleskopu a dalších pozorování. Vědci své poznatky podrobně představí v jednom z příštích vydání odborného časopisu The Astrophysical Journal.

Hubbleův vesmírný teleskop vyrobily americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a Evropská vesmírná agentura (ESA). Dalekohled pracuje podle plánu od ledna 1994 a fungovat bude zřejmě ještě dalších několik let. Obíhá ve výšce asi 600 kilometrů nad povrchem Země, což je o 170 kilometrů výše než orbit Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).

Snímky z teleskopu poskytly mimo jiné důkazy o existenci tzv. temné hmoty a energie či supermasivních černých děr, pomohly zpřesnit stáří vesmíru na 13,5 miliardy let a objevily nejstarší galaxie zrozené necelou miliardu let po vzniku vesmíru.