Galaxie, která dostala název PGC 1000714, je příkladem toho, čemu se říká kruhová galaxie, kde vnější kruh mladých hvězd obklopuje starší galaktické jádro. Avšak při bližším zkoumání bylo zjištěno, že jádro této galaxie neobklopuje jeden kruh hvězd, ale rovnou dva. Je to vůbec poprvé, co astronomové na takovýto jev narazili.

Mezi nejčastější typy galaxií, o kterých víme, jsou v zásadě ve tvaru disku, s hvězdami rozprostřené buď ve spirálové formaci jako Mléčná dráha, nebo v eliptickém tvaru. Existenci kruhovitých galaxií objevil až astronom Arthur Hoagu v roce 1950. Na rozdíl od galaxií tvaru disku, v němž jsou hvězdy obecně šíří a rozptýlené ven, hvězdy v kruhovité galaxii jsou rozděleny do dvou odlišných táborů: kroužek mladých modrých hvězd, které září velmi jasně na vnější straně a obklopují jádro starší, méně zářivé hvězdy ve středu.

Kruhové galaxie jsou samy o sobě velmi neobvyklé, takže když si výzkumníci, kteří objevili PGC 1000714 uvědomili, že se uvnitř nacházejí dva tyto hvězdné kruhy, věděli, že narazili na něco zcela jedinečného. "Bylo to jako objevení nějakého vzácného a nepolapitelného zvířete," říká astrofyzik Patrick Treuthardt ze Severní Karolíny a dodává: "Najít Hoagův typ galaxie s jedním mezikružím obklopujícím kulaté jádro, je již velmi vzácné, ale najít ten se dvěma velmi pravidelnými kroužky je zcela unikátní."

V průběhu vyšetřování Treuthardt a jeho kolegové analyzovali PGC 1000714 pomocí observatoře Las Campanas v Chile a našli další důkaz pro sekundární kruh hvězd uvnitř vnějšího kroužku mladých modrých hvězd. Při bližším rozboru totiž zjistili, že hvězdy v něm jsou mnohem starší než nejmladší z nejvzdálenějších hvězd. Vnější prstenec modrých hvězd je jen asi 0,13 miliard let starý, zatímco vnitřní červené jádro je mnohem starší a odhadují ho na stáří zhruba 5,5 miliardy let.

Nikdo si zatím není zcela jistý tím, jak tento jedinečný úkaz mohl vzniknout. "Různé barvy vnitřního a vnějšího kroužku naznačují, že tato galaxie zažila dvě různá období formace," tvrdí vědec z University of Minnesota Duluth. Také si myslí, že je možné, že vnější kroužek může být bohatý na plyn, který kdysi existovala v okolí.

K určování toho, jak skutečně starší vnitřní kroužek vznikl, bude potřeba více údajů a především se dostat až do samotného středu tohoto vesmírného úkazu. "To, co opravdu potřebujeme udělat, je více prozkoumat vnitřek galaxie," tvrdí Treuthardt .

I když zkoumání PGC 1000714 bude trvat ještě dlouhou dobu, vědci už teď vědí, že nalezení hvězdného systému jako je tento, který neodpovídá zavedeným vzorům, pomáhá lépe porozumět mimořádné důležitosti vesmíru a také jeho podrobnějšímu vzniku.